Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Current Obsessions

SE ALLT

Come On Tess – Last Stretch Now!

For the English version, please go to the bottom of the post.

Sömnlösheten just nu håller på att ta knäcken på mig. I natt hade bebisen rave i magen till 3 på natten och efter det vaknade jag varannan timma av varenda litet ljud eller rörelse.

De senaste två dagarna har Froggy verkligen vaknat till liv där inne, det är så himla mycket mer rörelse än tidigare och det känns verkligen att den lilla är mycket större nu. Hela magen är helt mörbultad efter någon timma av kickboxning inifrån.

Det hjälper inte att Olive är på helspänn heller, hon fattar att något är på g och det märks att det stressar henne. Så hon vill ligga nära och släpper mig inte ur sikte. På natten vaknar hon så fort jag vänder på mig vilket gör att jag vaknar till mer. Vanligtvis sover hon i korgen till runt 6 på morgonen då hon går ut och kissar, men nu försöker hon smyga upp till oss så fort hon får chansen. Jag får inte ens gå på toa själv för tillfället!

Det är på både gott och ont, för jag blir ju aldrig ensam när jag har henne i närheten och jag blir glad av alla hennes små upptåg och hennes kelighet.

Jag är vanligtvis världens mest positiva människa, men när jag inte sover så crashar jag. Det ska bli spännande hur det kommer att funka med en nyfödd sen… Jag hoppas verkligen att det här bara är en fas och att jag hinner få i alla fall en natts sömn innan det är dags att föda. Alla runtom mig verkar ha riktiga maratonförlossningar och det skulle inte vara så kul om en sån satte igång en dag som denna.

Vanligtvis så hade jag peppat mig själv med en bra podcast, bok eller att hänga med vänner. Saker som har att göra med ambition, karriär och business brukar vara min go-to när jag behöver få igång kreativiteten igen. Men just nu så känns den delen av mitt liv ganska långt borta och jag har mentalt kopplat bort allting som har med karriär och jobb att göra till senare i höst. Jag är redo för nästa steg och för att vara helt ärlig så är jag även helt galet trött på att läsa om graviditet och barn nu.

Det där med att hänga med vänner är toppen, förutom att jag är alldeles för trött för att orka åka någonstans. Jag kan inte tänka mig någonting värre än att behöva åka buss eller tunnelbana för tillfället. Om någon skulle kunna teleportera mig till ett mysigt café så skulle det vara toppen.. om samma någon kunde sminka mig och klämma in mig i kläder som passar så vore det extra mycket toppen.

Det ligger på den nivån nu. 

Jag tror att jag har hamnat i slutfasen när jag bara är trött på att vara gravid och har lite för mycket hormoner i kroppen. En natts god sömn, kanske lite miljöombyte och konversation som inte har att göra med barn eller graviditet skulle hjälpa känner jag.

Som tur var har jag yoga ikväll och det brukar få mig på mycket bättre humör. Träna är krångligt nu, men promenader i naturen och gravidyoga gör en helt enorm skillnad för mitt psyke. Att bara sitta hemma på soffan är verkligen inte ett bra alternativ, så jag får ta och rycka upp mig helt enkelt.

5 saker jag tänker göra för att få upp humöret och orken nu så här i slutspurten är;

1. Gå på yogan och få vara den som har kommit längst i graviditeten i gruppen för första gången. Det känns ganska så coolt ändå. Jag kan fortfarande hänga med i de flesta poserna, men undviker de där huvudet är under höfterna eftersom jag helst vill att bebisen ska fixera sig nu. 

2. På vägen hem ska jag köpa med mig massor med frukt, bär och vattenmelon att kalasa på under helgen. Det är viktigt att inte hamna i sockerfällan när man känner att energin inte riktigt räcker till. De har öppnat en fantastik ny ekologisk marknad på Clapham High Street som jag är sååå glad över.

3. Gå och ta en tupplur efter jag har skrivit det här inlägget. Om jag inte kan sova på natten, så får jag testa på dagen istället. Även om det bara är en halvtimma till en avslappnings mp3 så är det bättre än inget.

4. Berätta för Garth att jag känner mig lite nere så att han förstår varför jag är lite tyst och trött för tillfället. Om jag inte kommunicerar med honom så kan han inte hjälpa, så det är viktigt att han vet hur jag känner just nu och förstår att det inte är på grund av honom.

5. Duscha, tvätta håret, köra en inpackning och en ansiktsmask. Även om magen är enorm så kan jag köra lite hemma-spa, jag har till och med en liten pall att sitta på när jag rakar benen!

…Jag ska nog boka in den där ansiktsbehandlingen som jag har pratat om, det känns läge nu.

Någon mer som känner sig lite trött och sliten just nu? Kanske ni har något toppentips för att få upp humöret och energin en smula igen?

For the English version, please go click below. 

The sleeplessness is killing me at the moment. Last night Froggy decided it was a good time for a rave until 3 am… And when the baby finally chilled out, I just couldn’t get comfortable and woke up from any little sound or movement.

The last two days the baby has gone bananas inside my poor belly. I don’t know why it is so active now, but I feel like a kickboxer is living in there!

And poor Olive knows that something is going on and I think it’s stressing her out a bit. Sha wants to stay super close at all times and won’t let me out of her view. At night she wakes up as soon as I move and that then makes me wake up from her walking around. Normally she sleeps in her little basket by the bed until 6 in the morning, but now she sneaks up into our bed as soon as she thinks the coast is clear. I’m not even allowed to go to the loo on my own!

…but it’s not all negative. She makes sure I don’t feel lonely and she makes me smile every day with all her silly little ways and cuddles.

Normally I’m one of those nauseatingly positive people, but if I don’t sleep properly, I crash. It will be interesting to see how I will cope with a newborn… I really do hope this is a phase and that I will have at least one more night of proper sleep before I go into labour. I’m hearing about all of these marathon births at the moment and I wouldn’t be able to cope with one of those if I’m as exhausted as I am right now.

 

Normally I would be able to get my mood up by listening to a fun podcast, read a great book or hang out with friends. Anything to do with ambition, business and career tend to lift my spirit and make me feel creative again. But right now that part of my life feel pretty far away and I have mentally disconnected everything to do with work and my career until later on this fall.

I’m ready for the next step now and to be honest I’m kind of fed up listening and reading about pregnancy and baby stuff now. I just want to get there already!

Haning out with friends is all great and that, but having to actually go somewhere to do it feels almost impossible. I couldn’t stomach going on a tube or bus, so if anyone fancies teleporting me to a cosy café then be my guest! If that same person could get my makeup done and find some clothes for me to wear that actually fits, even better!

That’s the level I’m on right now. 

Honestly, I think this is just what happens in the end of pregnancy. Too many hormones rushing around and not enough energy tend to have this kind of effect on people. A night of good sleep, maybe a change of scenery and a conversation with any other topic than pregnancy and babies is what I most crave at the moment.

Luckily I got yoga tonight and usually, it really lifts my spirits. working out at the moment is a bit tricky, but pregnancy yoga and walks in nature makes such a big difference to me mentally. To just sit at home on the sofa eating bon bons is not a viable alternative, so I’m just going to have to snap out of it.

 

5 things I will do now to lift my spirit and make myself feel better; s

1. Go to my yoga and for the first time be the one who is closest to the due date in the group. Kind of cool! I can still do most of the poses, but I do stay away from anything where my head is lower than my hips since I would like the baby to drop a bit more.

2. On my way home I will go and get lots of yummy fruit, berries and some water melon to snack on for the weekend. It’s very important not to end up in the sugar trap when we are low in energy and they have just opened up an amazing organic market here on the High street. 

3. Have a nap! I might not be sleeping at night, but that doesn’t mean I can steal an hour in the day. Even if it’s just to listen to a hypnobirthing mp3 and close my eyes for a bit.

4. Tell Garth how I’m feeling, so he knows why I’m a bit tired and quiet. If I don’t communicate with him then he won’t know what’s up and can’t help me feel better. 

5. Shower, wash my hair, do a face mask and have a bit of home-spa. Maybe I should even book that facial I have been talking about?

Anyone else feeling a bit tired and run down at the moment? Maybe some great tips on how to lift our spirits and get some more energy?

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
17kommentarer
  • Pepp pepp heja dig. Jag kände precis likadant i ditt läge. När bebis kommer får du en massa underbara hormoner som gör att du känner superpigg i jämförelse med hur lite sömn du får. Plus så har du ett externt (och underbart!) fokus på bebisen att det är lättare att ”glömma bort” sådant som är jobbigt 🙂 Kram

    Alexandra Eriksson 2017-09-01 21:57:30
    Svara
  • Tänk att den här tröttheten och frustrstionen leder till att du kommer vara SÅ redo när froggy vill ut sen! Att det tar udden av den värsta nervositeten/smärtan! Så försöker jag också tänka nu i slutet. Sen jobbar jag heltid en vecka till (bf om 3v) så jag har 1v distractions kvar innan jag går in i den intensivt fokuserade på att vänta på barn-fasen.
    Min lilla tjej har också extremt mkt energi nu och är också nervös för att hon inte ska sova men det sägs ju att de sover en del och har inga skrupler att lägga mig på dagen så det blir nog bra 😛 amningshomronerna hjälper till som sagt annars!

    Hannah 2017-09-01 14:58:38
    Svara
  • Hehe, det där med att inte få gå på toa själv är det ju kanske bra att du får vänja dig vid;)

    Olive verkar så himla butter och söt!:)

    lUR 2017-09-01 12:27:44
    Svara
  • Jag är i vecka 35, och sjukskriven pga utmattning och högt blodtryck. Blir nästan vansinnig när jag inte får sova, Liten rör sig mycket och har fixerat sig, vad som känns PÅ blåsan. Ibland när han kör, speciellt under natten så slår illamåendet till också. Jag är så fruktansvärt uttråkad och trött nu, och behöver gärna tips på vad man kan göra för att stimulera huvudet och trötta ut sig, då promenera börjar bli svårt med svullnad och disco på blåsan.

    Helga 2017-09-01 07:09:53
    Svara
    • Svar på Helgas kommentar.

      Jag förstår precis vad du menar med sömnen. Det är sååå svårt att hålla humöret uppe när man går runt som en zombie! Stackare som mår illa igen, jag har hört att det kan komma tillbaka mot slutet, har du testat att dricka gaviscon efter middagen? Det funkar väldigt bra för mig med magsyra och ofta kan just magsyran få en att må illa. Kanske värt ett försök?
      Sedan måste jag slå ett slag för yoga, det har hjälpt mig så mycket med svullnad och rörlighet, plus att det tröttar ut och tömmer hjärnan utan att jag får massor med sammandragningar.
      Kanske kolla upp ett par övningar på youtube? De är även bra att göra under värkarbetet sen.
      Mina favoriter är ”cat/cow”(googla den, svårt att beskriva), stå på alla fyra och bara cirkla först höfterna och sedan hela kroppen (testa att köra 8or med), sitt på knä, rulla axlar och armar och stretcha både uppåt, bakåt och åt sidan. Stå upp och cirkla höfterna (och 8or), lyft höften upp mot magen och släpp så att du puta ut rumpan.
      För att bli av med extra vätska är det skönt att stå upp, luta mot en vägg, lyfta en fot i taget och cirkla runt. Sätt även ner foten i ”ballerina pose” och tryck mot golvet både under och slå över till översidan av foten. Samma sak med händerna, cirkla och stretcha. Just cirklar ska hjälpa barnet att röra sig rätt under förlossningen och jag märker att Froggy blir helt lugn där inne i magen när jag yogar.

      Tess 2017-09-01 11:45:21 http://tessm.metromode.se/
      Svara
  • Hoppas yogan hjälper!

    Josefine 2017-09-01 06:39:43 http://markplus.se/
    Svara
  • Är dock bara i 15v men har precis köpt tandblekning från vittleende.com. Vet ni om det är ok att använda det när man är gravid?

    Saga 2017-08-31 23:32:54 http://vittleende.com
    Svara
  • Första veckorna efter förlossningen sov jag såå bra! Däckade direkt och sov tungt.

    Nu svajar det lite mer, men det är hundra gånger bättre än under graviditeten.

    Jag sov knappt på fem dygn under själva förlossningsveckan,nån timme här och där bara. Först två nätter med värkar och sedan en bebis som skulle ammas ofta plus alltid ligga hud mot hud. Vi hade gärna haft valet att lägga ifrån oss henne ibland i en såndär plastbalja, men icke..
    Så. När vi kom hem från BB och fick ligga i vår egna säng och ha henne i vaggan..alltså, halleluja! Så ljuvligt hade det inte varit på lääänge!
    Så härda ut, sömnen kommer. Även om din lillplutt kanske vill äta oftare än våran på natten, så kommer du nog sova djupt mellan varven.
    Vet ni hur det kommer vara för er?

    Carro 2017-08-31 22:15:27
    Svara
  • Så kämpigt! Jag sover redan dåligt och jag har inte BF förrän i slutet på november, fasar för hur trött jag kommer vara, haha! Samtidigt ser man ju fram emot det sååå mycket! 😀 Hoppas det lugnar ner sig lite några nätter 🙂

    Johanna 2017-08-31 20:12:46 http://nouw.com/johannashouse
    Svara
  • Något som absolut inte har med bebisar och graviditet att göra; kan inte Garth berätta om hur hans barndom var i Zim, varför de flyttade till London, och hur det kändes. Vad saknar han från Zim? Det är spännande att få höra av någon som var där själv.

    Er bebis får verkligen en helt fantastisk rik ”närhistoria” med nordisk mamma, afrikansk pappa, med London som knutpunkt. Otroligt häftigt och en underbar mix av kultur och tillgång till unik kunskap. Go Baby Chamberlain!!!?

    Kolla på nån doku på Netflix som intresserar dig/er och absolut inte har med bebisar att göra, och kom överens om att diskutera den efteråt. För mig var det en underbar respit på ett par timmar från att vara fokuserad på bebisen. Man behöver det i nionde månaden…

    Hoppas att du får sova inatt, man blir verkligen slut när man inte får x antal sammanhängande timmars sömn.

    Tw 2017-08-31 19:57:57
    Svara
  • Jag är mest imponerad av att du fortfarande orkar raka benen! Jag tyckte det var ett stort projekt att tvätta håret i slutet på graviditeten 😛

    C 2017-08-31 19:41:14
    Svara
    • Svar på Cs kommentar.

      Haha, av någon anledning så känns det som en lyx att raka benen. Jag vet inte varför, men det blir som en del av rutinen (och jag sitter på en liten pall, så jag kan nå ordentligt)

      Tess 2017-09-01 21:59:59 http://tessm.metromode.se/
      Svara
  • Ikke bekymre deg for hvordan søvnmangelen blir når babyen kommer. Dine hormoner og adrenalin en masse kommer til å hjelpe deg gjennom. Min søvnløshet mot slutten av graviditeten var SÅ mye tyngre enn hva jeg opplevde etter babisen min kom, og sånn har det vært for de fleste av mine venninner også. Når babyen er ute får man kanskje ikke så lange stretches med søvn i starten, men man ligger iallfall komfortabelt i sengen og nyter den tiden man har der. Ingen grunn til å uroe seg over det 🙂

    Ida 2017-08-31 19:21:04
    Svara
  • Tycker det låter som lagom stora aktiviteter och ambitioner måste jag säga! Bara att få fokusera på något annat än sig själv tycker jag ofta hjälper när man blir lite trött och rastlös. Håller tummarna för att du yogan stillar den lilla så du får sova inatt! ?

    Clara, Bossbloggen 2017-08-31 19:06:02 http://www.bossbloggen.se/
    Svara
  • Ett tips: Oprah’s super soul conversations podcast!! Börja från början med Brene- så sjukt bra!!

    Anna 2017-08-31 19:05:08
    Svara

senaste från Mode

Tess Montgomerys webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Susanne Barnekow
Hälsa
Foodjunkie
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Linn Herbertsson
Mode
Petra Tungården
Hälsa
Josefines Yoga
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Elin Johansson
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Mode
Mathilda Weihager
Mode
Paulina Forsberg
Mode
Fanny Ekstrand
Man
Niklas Berglind
Lifestyle
Tess Montgomery
Mode
Emma Danielsson
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Vanja Wikström