Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Current Obsessions

SE ALLT

Q&A – How I Started CrossFit

For the English version, please go to the bottom of the post.

Har ni någonsin undrat vad man gör om dagarna när man är 37 veckor gravid? 

Antagligen inte, men jag kan upplysa er ändå.

Inte ett jota om man får välja själv.

Efter 3 nätter med dålig sömn på grund av kisspauser och en hel omöjlighet att hitta en bra position för magen så har jag i dag fått gjort precis det här – Jag har gått upp ur sängen (motvilligt), bäddat sängen, släppt in Olives doggiewalker som tog henne till parken en timma (hon är bokad varje torsdag nu, så att Olive ska slippa gå i mitt långsamma tempo i alla fall en dag i veckan), ätit äggmackor till frukost, borstat tänderna, druckit te och satt i mig 9 stycken after eight… Allt framför Netflix.

Klockan är 3 och jag sitter fortfarande i min grodpyjamas…

Jag har yoga i kväll och förutom det och blogga så tänker jag nog fortsätta sitta här på soffan och bara vara väldigt trött. Och det känns helt ok faktiskt. Mitt gamla jag hade fått dille av en så oproduktiv dag, men jag orkar inte ens tänka på det nu, jätteskönt!

För att känna mig lite mer aktiv så tänkte jag svara på en kommentar om CrossFit som jag fick häromdagen. Kände att det var en bra motvikt för min slöhet för tillfället.



Jag tänkte fråga dig om träning Tess. Du är ju en riktig crossfit-tjej och jag är jättesugen på att testa crossfit. Just nu kör jag mest olika pass på gymmet, som yoga, zumba, spinning osv. Jag pratade med min pojkvän om att jag skulle vilja börja med styrketräning och bygga upp mer muskler men att jag känner mig lite osäker med alla vikter och hur man ska göra rätt när man står där själv på gymmet, det känns helt enkelt lite läskigt.
Då kom han med förslag att jag skulle testa crossfit, att man verkar få mycket pepp av andra då man kör tillsammans.

Det låter ju toppen! Men samtidigt lite läskigt det med då det är så okänd mark för mig. Jag ser framför mig hur alla är mycket starkare och bättre på allt än vad jag är. Hur kände du i början när du började med crossfit? Tycker du att det är stor skillnad med det mot att gå på olika pass? Har det haft en positiv inverkan på dig som person och din hälsa?

Det kanske skulle bli ett bra inlägg på bloggen? , hur man börjar med crossfit. Jag vet att det är många tjejer som inte riktigt vågar köra med vikter och lite ”tyngre” sporter och jag vet också att du är en förebild för många. Om du skulle komma med lite smarta tips och råd som du brukar så skulle säkert många av dina läsare bli peppade och våga ta mod till sig och göra något bra för sin hälsa. ?

Kram Julia

Hej Julia!

Tack för din snälla kommentar!

Även om det nu är nästan ett år sedan jag gick på CrossFit så saknar jag det fotfarande väldigt mycket. Många av mina preggo vänner har kunnat fortsätta, men jag tog en paus för att fokusera lite på yogan i ett par månader innan vi blev gravida och fick inte börja igen sen för min barnmorska på grund av intensiteten. Hade jag inte haft pausen så hade min kropp varit mer van och jag hade kunnat fortsätta.

När man startar CrossFit så är det en ganska rejäl chock för kroppen, eller det var det för mig i alla fall. Jag trodde att jag var stark och vältränad, men den ribban höjdes ganska rejält direkt. Jag har aldrig haft så mycket träningsvärk i mitt liv som jag hade de första veckorna, ja månaderna efter att jag började CrossFit.

Jag har alltid varit en ganska liten tjej och inte direkt den som har stått bland de fria vikterna i gymmet och pumpat heller. Så jag kände precis som du när jag började. Hur ska det gå när man verkligen har noll koll på det där med lyft och teknik och tänk om jag är urdålig?

Nu är alla boxar (gym) olika men hos oss på In2 CrossFit så går man en sk ”elements” kurs innan man blir insläppt i den stora gruppen. Det var 10 (om jag minns rätt) timmar i en liten grupp med bara 5-6 nybörjare och en instruktör där vi gick igenom teknik för alla övningar så som olika lyft, gymnastisk-delen och säkerheten runt dem. Det viktigaste för mina instruktörer har alltid varit att träna på rätt sätt så att vi inte skadar oss, även när det går mycket fortare i den stora gruppen senare. 

Det var lite läskigt att gå från sin mysiga elementsklass till stora klassen, men jag märkte direkt att instruktörerna visste vilka som var nya och behövde lite extra hjälp. Jag passade även på att fråga så mycket jag bara kunde om det var något som jag var osäker på. Jag började med bara stången och jobbade mig sakta men säkert upp till ganska imponerande vikter för min kroppsvikt. Det var verkligen en sporre att känna att man blev bättre och bättre, kunde lyfta mer och mer och fick tekniken att sitta. Man kan inte vara bra på allt och våra kroppar har olika förutsättingar, men det är så många olika övningar som täcks inom CrossFit att man antagligen kommer att vara bäst i gymmet på något efter ett tag.

När vi gifte oss var jag i allra bäst form och när jag tittar på bilderna så syns det verkligen, jag var stark, men samtidigt inte för smal utan precis lagom. Känslan av att känna den powern som jag hade då var verkligen super cool och även att kunna gå in på tex ett hotellgym och sopa mattan med alla killar som stod och pumpade fria vikter var väldigt bra för självförtroendet. 

Jag kommer absolut att gå tillbaka till CrossFiten så fort min kropp tillåter efter graviditeten. Min plan är att börja långsamt med yoga och sedan när jag är redo köra igen så börjar jag sakta men säkert. Dock tänker jag inte pressa mig själv lika hårt, för det blev lite för mycket PB jagande där ett tag och jag tappade lite av den mindfulness som min stressiga hjärna behöver för att fungera. 

Jag tycker absolut att du ska testa ett pass, men se till att göra det på ett riktigt CrossFit gym med bra rykte och inte i någon ”inspirerad” klass på ett vanligt gym. Det är otroligt viktigt att instruktörerna är kunniga och duktiga på att lära ut, så att man inte usätter sin kropp för några onödiga risker. Själv har jag hittills aldrig skadat mig *peppar peppar* och det är helt och hållet för att min box är så himla grym. 

Jag har tränat både på CrossFit Nordic och Nexus i Stockholm och har bara bra erfarenheter därifrån. Jag vet inte var du bor, men fråga runt lite och se om du kan få en bra rekommendation från någon du känner eller googla recensioner online. 

Och skulle du inte gilla det så har du testat i alla fall. <3



Jag vet att vissa av er har sett artikeln i Aftobladet och Garth och Rhabdo.

Det emailade en reporter för ett tag sedan som hade läst att Garth hade råkat ut för den här ganska ovanliga sjukdomen som man kan få av intensiv träning och som ville intervjua honom om det.

Vad som inte riktigt framgår är att det var mer än ett år sedan han hade det nu och även om det kan bli allvarligt om man inte får vård, så var det aldrig någon direkt fara. Han behövde bara lite dropp i några timmar och så gick det över.

Vi har haft två fall på vårt gym och det är otroligt ovanligt att få Rhabdomyolysis, man måste vara en person som pushar sig själv över alla gränser för att kunna nå en så pass hög nivå av utmattning i musklerna. Tyvärr är Garth en sån person och det var jättebra när han spelade professionell rugby, men kanske inte alltid så smart när man kör CrossFit.

Så vi ”vanliga” behöver absolut inte oroa oss för att få det. Garth är för övrigt helt återställd, även om han har lite större risk att få det igen eftersom att han har haft det förr. Han får helt enkelt inte gå ut och dricka alkohol efter tävlingar igen…

For the English version, please click below. 

 

Have you ever wondered what you do all day long when you are 37 weeks pregnant?

Probably not actually, but I will tell you anyway.

As little as bloody possible!

After 3 nights of bad sleep because of never ending loo runs and the impossibility of finding a comfortable position with a watermelon sized belly, I’m a zombie.

This is exactly what I have done so far today – Got out of bed (reluctantly), made the bed, let the doggie walker in (Olive gets to go to the park with Cathy every Thursday since I feel so bad about her having to walk in my slow tempo the rest of the week), had egg sandwiches for breakfast, brushed my teeth, had a cup of tea and inhaled 9 after eights in front of Netflix.

It’s 3 in the afternoon and I’m still in my frog patterned PJs…

I have yoga tonight and except walking there and back my plan is to stay right here on the sofa and just exist. And you know what? It feels completely ok. My normal self would have been feeling terrible over such an unproductive day, but turns out that pregnancy me is a lot more chill. It’s incredibly liberating!

 

To feel a little bit more active I will answer this great comment I got the other day regarding CrossFit. The perfect subject to weigh up my current couch potato status.



I want to ask you about Excercise Tess. You are a CrossFit girls and I’m really keen to try it out. Right now I do a lot of different classes t the gym like yoga, zumba, spinning etc. I was talking to my boyfriend about wanting to do more strength work and build some more muscles, but I I’m feeling a bit unsure about free weights and how to have good technique if I try by myself at the gym. It feels a bit scary. Then he suggested I would give CrossFit a try and that it’s nice to get encouragement from other when you train in a group. 

It sounds great! But also a bit scary since this is all completely new to me. I imagine everyone else to be really strong and a lot better than me. How did you feel when you started CrossFit? Did you feel a big difference from going to regular classes? Did it affect you in a positive way health and personality wise?

Maybe this could be a good post for the blog? How to start CrossFit? I know a lot of girls who don’t really dare to lift weights and do ”heavier” sports and I also know that you are a role model for many. Maybe you can give some good tips and advice? I bet many of your readers would get excited and build up the courage to do something for their own health.

Hugs Julia

 

Hi, Julia!

Thank you for your lovley comment!

Even though it’s now about a year ago since I set my foot in the CrossFit gym last, I still really miss it. Many of my preggo friends have been able to keep going with their CrossFit, but since I took a few months off to focus on yoga right before we fell pregnant, I wasn’t allowed back by my midwife because of the intensity. If I wouldn’t have had the break, my body would have been more used to it and I could have been doing CrossFit even now. 

When you start CrossFit it’s a bit of a shock to the body, or at least it was for me. I thought I was strong and in good shape, I was wrong. My whole definition of strong changed straight away. I have never been as sore in my body as the first weeks, heck months I started CrossFit. 

I have always been a petite girl and not really the kind to hang out amongst the free weights in the gym in the past. So I felt exactly what you describe when I decided to give it a go. How will this work out when I have no clue at all about lifting weights and safe technique? What happens if I just really suck?

All CrossFit boxes (gyms) are going to be slightly different but at In2 CrossFit you have to go an ”elements” class before you are allowed in the main gym with the rest. It was 10 hours (if I remember correctly) in a small group of 5-6 beginners and a really good instructor and all we did was practising lifts, gymnastics and technique. The priority for all of our instructors are always to train in a way not to hurt ourselves or subject our bodies so any form of danger, even when the tempo speed up in main class later. You were not allowed to graduate before you knew what you are doing. 

It was quite scary to go from the little cosy elements class to the main group later, but the instructors do know who is new and will make sure to give you extra attention to make sure you know what to do and how to do it safely. I also made sure to ask if there was anything I was unsure of.  

I started with just the bar and slowly but surely over the months worked my way up to pretty impressive weights for my body weight. It felt amazing seeing the transformation and the confidence building. I got better and better, could lift more and more and my technique improved all the time. Even though you can never be great at everything, there are so many movements in CrossFit, that most likely you will be the best in the gym at something after a while.  

When Garth and I got married 2.5 years ago I was in the shape of my life. I was strong and not to skinny and I felt amazing. The feeling of power and strength in my body was awesome and to be able to go into any gym and sweep the floor with most guys in the free weights section was pretty amazing.

I’m defo planning on going back to CrossFit after his pregnancy. At first, I will start with yoga and when I feel like my body is fully healed and ready for a bit more of a challenge I’m planning to go back again. However this time I won’t pressure myself as hard, I got a bit too caught up in chasing PBs that I forgot to incorporate the mindfulness my stressy brain really needs. So I will do it on a bit more of a sensible level. 

I really think you should give CrossFit a go. Most gyms have a trial session to give a taste. Just make sure to go for a reputable CrossFit Box and skip any regular gyms with ”inspired” classes. It’s incredibly important that the instructors know what they are doing and knows how to teach really well so that you don’t subject your body to any unnecessary risks. I have so far never injured myself doing CrossFit *touch wood* and I put that all down to my amazing instructors in my box. 

I would ask around amongst friends and also google reviews of CrossFit Boxes in your area. And if it’s not for you, then at least you tried. You have nothing to lose! <3



Anyone else here who do CrossFit?

 

 

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
5kommentarer
  • Skulle precis kolla in pa din blogg och se om bebin hade kommit, verkar inte sa nä 🙂 Ta det piano Tess, Hälsningar från Schweiz //Sofia
    (http://sofiacm.com min blogg för stil och inredning)

    sofia 2017-08-18 15:16:40 https://sofiacm.com/
    Svara
  • Tack så mycket för det långa svaret. Nu blev jag ännu mer sugen på att testa!

    Hoppas allt är bra med dig och bebisen. Kram

    Julia 2017-08-18 12:23:59
    Svara
  • Jag kör styrkelyft på en styrkelyftsklubb, älskar att lyfta tungt och bräcka killarna på mitt vanliga gym ?

    Emilia 2017-08-18 10:39:07
    Svara
  • Did you put on weight doing cross fit Tess?

    Helen Blick 2017-08-18 09:39:43
    Svara

senaste från Mode

Tess Montgomerys webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Hälsa
Foodjunkie
Mode
Mathilda Weihager
Lifestyle
Linn Herbertsson
Mode
Pamela Bellafesta
Home
Andrea Brodin
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Mode
Paulina Forsberg
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Susanne Barnekow
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Elin Johansson
Man
Niklas Berglind
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Tess Montgomery
Mode
Emma Danielsson
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Vanja Wikström