Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Current Obsessions

SE ALLT

7 Tips On How To Use Lists To Cure Anxiety

lists, organisation, mindfulness

For the English version, please go to the bottom of the post. 

Utan listor skulle mitt liv inte fungera.

De flesta av mina vänner skulle antagligen kalla mig väldigt välorganiserad om ni frågade dem. Jag får saker gjort, i tid och gör dem ordentligt. Jag kan dock vara lite av en tidsoptimist ibland och jobbar just nu på att inte försöka göra för mycket på en gång. Jag har även koll på de flesta av Garths grejer, för han är riktigt glömsk och inte alltid så väldigt organiserad som han skulle behöva vara.

Man skulle kunna tro att jag var född på det här sättet och att det helt enkelt är så min hjärna funkar. Men då kan jag upplysa er om att jag faktiskt en gång i tiden har varit en riktig slarvmaja.

Speciallt i grundskolan var jag alltid den som glömde saker, tappade bort både det ena och det andra, hade svårt att hålla koll på vilka sidor den där läxan egentligen handlade om och när och var provet var. Jag virrade runt mer än fick saker gjort och det var både stressande, jobbigt och gav mig ångest. Det påverkade inte bara mig utan även alla i min omgivning, mina föräldrar och lärare höll på att bli tokiga.

Det är apjobbigt att inte ha koll och att känna att hjärnan är överfull hela tiden.

Sedan jag insåg hur mycket vardagsångest jag faktiskt hade och bestämde mig för att ta tag i problemet har hela mitt liv förändrats. Det tog många steg, knep och att ändra hela mitt tankesätt för att komma hit där jag är i dag, men det allra första jag började med var att skriva ner saker.

Hjärnan är inte gjord för att ha allt för många tankar som kräver prioritet samtidigt, den behöver avlastning.

Mitt absolut bästa redskap har varit listor.

Jag gör listor för allt. Inte bara för att bocka av utan även för att bara skriva ner saker så att de slipper snurra runt där uppe i skallen hela dagen och natten. Det värsta är när man ligger i sängen och tänker på allting man har att göra ”visst ja, ska inte glömma det där”, ”måste komma ihåg att göra den saken i morgon” osv. Det är en riktig sömndödare och verkligen inte bra för hälsan.



Här kommer ett par av mina bästa list-tips;

Tips 1.

Om du känner dig stressad och inte kan sova – Gå upp, skriv ner allting du ska göra och behöver komma ihåg på en lista, ta ett ljupt andetag, tänk att nu är det här ”parkerat till i mogon” och gå och lägg dig igen med gott samvete. Du kan till och med lägga listan någonstans där du vet att du kommer att se den nästa morgon.

Tips 2.

Gör flera listor med olika tidsspann. Jag har en lista för dagen, en för veckan och även en för längre fram i tiden. Jag skriver ner dem i min bullet journal och på så sätt har jag alltid koll precis på var de är, så att jag kan lägga till och bocka av allteftersom.

Tips 3.

Skriv din lista i ordningen viktigast först. Det är skillnad på saker som är viktiga och brådskande, någonting brådskande som kanske egentligen inte är så himla viktigt ska aldrig får ta prioritet över någonting som faktiskt behöver bli gjort.

Tips 4. 

Gör det jobbigaste sakerna först. För min del är det ofta obekväma telefonsamtal (jag gillar inte att prata i telefon och föredrar emails, whatsapp och sms) eller långtråkiga saker. Om det är något stort som jag behöver beta av så delar jag oftast upp den i en eller två delar, så att jag slipper sitta med något trist allt för länge. Då är det lätt att jag tröttnar och så känns dagen inte lika rolig längre.

Tips 5.

Se till att din lista är vettig och bocka av när någonting är klart. Det är skönt att få saker gjort, men om du fyller upp listan för mycket så kommer du bara att känna att du ligger efter hela tiden. Då är det bättre att planera en sak mindre per dag och att kunna titta tillbaka på dagen och känna att du hann med.

Tips 6.

Gör många olika listor, missa inte drömmar/mål och listor som inte är på tid så som shoppinglistor, böcker du vill läsa eller idéer. Ju mer du skriver av dig, desto luftigare kommer din hjärna att kännas.

Tips 7.

Hitta ditt sätt att göra listor. I mobilen, en bulletjournal, i ett fint block, i datorn, lösa papper, alla funkar vi på olika sätt. det viktigaste är att du vet att du kommer att komma ihåg att din lista finns just där.

Själv har jag vår matshoppinglista och blogg idéer i mobilen, skriver ner allting som är specifika datum och tider i min mobilkalender, har koll på långsiktiga mål i min bulletjournal, har ett speciellt block för veckoschemat för bloggen och har dagliga listor på lösa blad som jag kan slänga efter.

Vi har även en stor familjekalender på väggen i köket där jag skriver ner allting från födelsedagar, till möten, viktiga händelser och allt annat som både jag och Garth behöver komma ihåg.



Så om du vet med dig att du är en slarver som lätt får ångest och gärna stoppar huvudet i sanden istället för att ta tag i saker. Testa att börja skriva en lista eller två, börja smått och jobba dig fram till ett system som funkar för dig.

Jag lovar att du kommer känna dig så himla mycket mer organiserad och avslappnad efter.

Har ni några andra bra list-tips? 

Hitta liknande inlägg här;

How To Create a Motivational Workspace
5 Ways To Boost Inspiration
Do You Suffer From Sunday Anxiety?

For the English version, please click below.

lists, organisation, mindfulness

Without my lists, my life would be a complete mess. 

Most of my friends would probably describe me as a very well organised person if you asked. I tend to get things done, properly and in time. I can be a bit of an optimist when it comes to time and how much I can fit into a day, I’m working on that at the moment. But all in all I tend to have my shit together.

…and not just mine. Garth is pretty forgetful, I blame all the bumps to his head in the good old rugby days. So I make sure to be on top of most of his stuff too.

Now you probably think I’m one of those OCD people just born super organised, so it might surprise you to hear that that is far from the case. I used to be a proper disorganised mess!

Especially in school, I was such a nightmare, I forgot everything! Where I put my books, what time my class was, the pages for my homework, my keys and probably my head if it wasn’t stuck to my shoulders. I spent most of my time running around trying to figure out what I was meant to do instead of actually doing it and it was incredibly frustrating. Most of all it gave me a lot of everyday anxiety and really affected my mood.

 

It really sucks not to know what’s going on and feel like the brain is full to the brim constantly. 

The day I finally realised how much anxiety this way of living gave me and decided on doing something about it, my life has truly changed for the better. Sedan den dagen jag insåg hur mycket vardagsångest jag faktiskt hade och bestämde mig för att ta tag i problemet har hela mitt liv förändrats. Det tog många steg, knep och att ändra hela mitt tankesätt för att komma hit där jag är i dag, men det allra första jag började med var att skriva ner saker.

It took a lot of steps, practice, tips and a whole big change in how I dealt with things to get to where I am today. But the one very best thing I did that really helped me was to start writing tings down.

Our brains are not meant to be juggeling too many important thoughts at the same time. It need some help now and then.

My hands down best tool have been to write lists. 

I make lists for everything. Not just to tick off, but also just to get stuff off my mind and make space for other thoights, especielly at nigh. Jag gör listor för allt. Inte bara för att bocka av utan även för att bara skriva ner saker så att de slipper snurra runt där uppe i skallen hela dagen och natten. Det värsta är när man ligger i sängen och tänker på allting man har att göra ”visst ja, ska inte glömma det där”, ”måste komma ihåg att göra den saken i morgon” osv. Det är en riktig sömndödare och verkligen inte bra för hälsan.

I hate the feeling of lying in bed and not being able to sleep because I keep on thinking about all the things I need to do the next day. It’s such a sleep killer and is terrible for our health.



Here are 7 of my best tips on how to use lists as a way to deal with anxiety.

Tip 1.

If you feel stressed and can’t sleep, get up write down all the things in your head on a list, meetings, things to-do, general thoughts and whatnot. Take a deep breath and decide to ”park” these thoughts until the next morning before you go to bed again. If you are worried about forgetting, just put the list in a place you know you will spot the next morning.

Tip 2.

Make several lists with different time frames. I have one list for the day, my week and a few more long term. I tend to write most of them down in my bullet journal, so I know exactly where they are and I can check things off and add things on as I go.

Tip 3.

Write your lists with the most important thing at the top. There is a big difference between things that are important and things that are urgent. Something urgent that’s not really very important should never get prioritised over something that really needs to get done. Make sure you know the difference!

Tip 4. 

Do the hardest things first. For me, it’s usually difficult phone calls, since I don’t like talking on the phone very much or really long boring tasks. If there is something big and boring I need to do, I make sure to divide it into manageable pieces. It’s really easy to ruin a day with a big unexciting task that will drain all energy and make us feel really bored.

Tip 5.

Make sure that your list is doable and check off things as you are going. It’s really nice to get things done, but if you fill up the list with too much, you will always feel like you are running behind and it will cause anxiety. Rather plan one less thing a day and look back at your day feeling content.

Tip 6.

Make a lot of different lists. Don’t forget dreams and goals, lists that are not time framed like shopping, books you want to read or ideas. The more you put on paper, the more space you will have left in your head.

Tip 7.

Find your way of making lists. In the mobile, in the shape of a bullet journal, in a nice pad, in your laptop, on loose papers, whatever floats your boat. Just as long s it’s a place where you will remember to look.

I keep our food shopping, my personal calendar and my blog ideas on my phone, have long term lists and goals in my bullet journal, a particular pad for my blog week and then loose papers for my daily lists to rip off and throw away when I’m done.

We also have a big family calender in the kitchen where I put everyhting we need to remember, like appointements, birthdays, important events and anything Garth need to remember.



So if you know that you are kind of unorganised and it’s giving you anxiety, do yourself the favour of trying out making lists. It will remove a whole lot of anxiety, you will sleep better and maybe even become one of those people who have their shit together. Just start small and find a system that works for you.

I promise you life quality will be so much better!

Do you have any additional list tips to share? please feel free to leave a comment!

Find similar posts here; 

How To Create a Motivational Workspace
5 Ways To Boost Inspiration
Do You Suffer From Sunday Anxiety?

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
5kommentarer
  • Hej Tess! Och andra om någon känner sig träffad och kan hjälpa 🙂 Jag behöver London-tips, men inte endast det vanligt ”vad bör man se under en helg” osv. Min syster ska nämligen fira sin 30-årsdag där i början av september, som avslutning på en 1-månaders vistelse som korrespondent i stan. Så hon kommer alltså ha sett det mesta när vi, ett gäng på ca 10-15 personer, kommer över fredag-söndag för att fira. Jag försöker nu hjälpa henne komma på någon aktivitet som vi kan göra under lördagen (dagtid). Någon som har några tankar? Kanske något ställe som är värt ett besök, eller om man kan boka in någon guidad tur eller besök eller vad som…. Har spånat på allt från champagneprovning till någon typ av escape room-aktigt, men om någon har tips så snäääälla dela med er – vill hitta på något bra!!! 🙂 // Linnea

    Linnea 2017-08-08 20:37:39
    Svara
  • Tycker alltid det är fascinerande att se hur olika vi människor kan vara: jag får ångest av listor. De gör att jag känner mig stressad och pressad, däremot klarar jag mig inte utan min agenda 🙂

    Emilia 2017-08-08 19:17:09
    Svara
  • Hej Tess! Hur mår ni? Blev orolig för er, läste precis på aftonbladet att Garth drabbats av någont?! Följt din blogg i många, många år och det känns ju som att man känner er 🙂 Hoppas att allt är bra iaf och att aftonbladet har fel. Massa kramar till er

    Maja 2017-08-08 18:24:13
    Svara
  • Jag älskar också listor!!! Skriver specifika på jobbet ”todo-listor” som jag bockar av och reviderar allt eftersom. Privat skriver jag listor i mobilen (under notes).. kan vara allt från packlistor till shoppinglistor där (smidigt att bocka av och radera allt efter som), skriver även resplaner i min telefon men skriver även ut viktiga saker och lägger i mappar). Sen använder jag mig jättemycket av en reminder app som heter Alarmed och som skickar mig små blippar gällande viktiga saker.. kan vara attcringa ett samtal, komma ihåg att följa upp något, gratta någon på födelsedagen etc! 🙂

    Jag kan tillägga att jag var precis som dig när jag var yngre men att jag numera anses vara den mest organiserade och effektiva av alla i min umgängeskrets. Jag älskar att ha koll på läget! 🙂

    Therese 2017-08-08 05:58:54
    Svara

senaste från Mode

Tess Montgomerys webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Linn Herbertsson
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Sandra Beijer
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Makeup by Lina
Home
Andrea Brodin
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Susanne Barnekow
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Tess Montgomery
Mode
Pamela Bellafesta
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Vanja Wikström
Mode
Mathilda Weihager
Mode
Emma Danielsson
Man
Niklas Berglind
Mode
Fanny Ekstrand