Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Current Obsessions

SE ALLT

Let’s Relax – It’s Only Social Media

 

Sponsored Post Tess Montgomery

Alltså hur underbar är inte den här reklamfilmen från Ikea?!

Så fort man sätter i kontext allt det galna vi gör i vårt social media influerade samhälle, så inser man verkligen hur knäppa vi är. Snacka om en selfie-generation och jag som bloggare måste ha insikten nog att förstå att jag nog faktiskt är allra värst.

Vi som är bloggare och sk influencers ger lätt en vinklad bild av hur våra liv ser ut med perfekt utlagd mat, välkammade barn, show-hem och ”ihopslängda” outfits. Själva förberedelserna runt att få ihop den där outfiten, testa plagg tillsammans, välja bakgrund och ta bilderna är liksom inte medräknade. Sanningen är den att vi ofta äter kall mat, plåtar samma outfit med två olika liknande plagg för att se vad som funkar bästa på bild och städar upp bara runt den ytan som precis hamnar i bild där hemma. Resten runtomkring kan se ut som ett bombnedslag, men på Instagram ser det ut som den perfekta tillvaron.

Det är viktigt att komma ihåg att social media är där för inspiration och inte jämförelse. INGEN är så perfekt sammansatt som en influencer, inte ens influensern själv.

Så ta det lugnt, relax, njut att tillvaron och sänk kraven en smula. Det är ingen tävling, perfektion är tråkigt och charmen med att leva är att den godaste maten inte alltid ser bäst ut på bild. Det spelar ingen roll hur många ”likes” du får på en bild av din mat om den är kall och tråkig för dig att äta.

Ät, umgås, skratta, slappna av och bara va utan krav så ofta du bara kan. Lev i nuet och uppskatta hur mycket bättre en erfarenhet är genom dina egna ögon jämfört med genom ett kameraobjektiv.

Det är precis vad jag försöker göra här nu på vår semester i Italien.

Inlägg i samarbete med Ikea

For English, please click below

I love this commercial from IKEA!

It’s so true, we have become this ”like”-obsessed generation, all to the detriment of our own experiences. We rather take a photo of our food when it’s warm and nice looking to get a tonne of likes and eat it when it’s cold and stale. Talk about switching a proper experience for a rather pointless one. And I have to admit, as a blogger I’m probably the worst in the bunch.

That’s when it’s great to get reminded of how silly we are in this selfie obsessed society, take a step back and just see it for what it is. We are addicted to attention and recognition.

The fact is that that perfect outfit just thrown together most likely has been in the making for days, you travel for the perfect location, shoot it in two variations and edit it in photoshop after. The food you see might not even be very nice tasting and has been put together more for looks than taste and it will certainly not be warm anymore when the person finally get to eat it (if they even do). The perfect home is most likely a cleaned up corner of a normal home, with all the mess thrown out of frame. We are all human, no one is perfect and even though we only show off the perfect bits in social media, most of it is staged.

So it’s very important to remind ourselves that Social Media is for inspiration, not a comparison. No one’s life is as perfect as an influencers life, not even the influencers own. It’s all for show.

So relax, enjoy the mess and the charm of life. The tastiest food will most likely not look great on Instagram, the cosiest moments might not always be the prettiest and the best experiences are seen with your eyes, not trough camera lens.

This is exactly what I’m trying to do now during my holiday in Italy, to live in the moment and enjoy my experiences.

This post is in collaboration with IKEA

 

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
2kommentarer
  • Haha den är så bra, sätter verkligen saker i perspektiv och man inser hur knäpp man är 🙂

    Emma 2016-08-05 22:26:40 http://nouw.com/chessie
    Svara
  • Alltså vilken bra och ‘on point’ reklamfilm!
    Du har så rätt i allt du skriver. Alltför ofta glömmer vi bort att leva i nuet. Vi går miste om många värdefulla ögonblick då vi stirrar ner på våra skärmar.
    Vet att jag själv har att jobba med detta. Måste nog säga att reklamfilmen var en riktigt bra ögonöppnare 😉
    xx
    http://mariannelle.com/

    Marianne 2016-08-04 15:55:19 http://mariannelle.com
    Svara

senaste från Mode

Tess Montgomerys webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Hälsa
Foodjunkie
Mode
Mathilda Weihager
Lifestyle
Linn Herbertsson
Mode
Pamela Bellafesta
Home
Andrea Brodin
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Mode
Paulina Forsberg
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Susanne Barnekow
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Elin Johansson
Man
Niklas Berglind
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Tess Montgomery
Mode
Emma Danielsson
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Vanja Wikström