Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Current Obsessions

SE ALLT

Bumpdate Week 32 & 9 Pregnancy Myths

For the English version, please go to the bottom of the post.

Hej finaste ni, hur är er helg?

Vi har haft fullt upp med bruncher, luncher, amningsklasser och en och annan busig tupplur. Garth var precis uppe på taket och försökte titta lite närmare på var det läcker runt takfönstret i gästrummet och jag lyckades somna i gungstolen under tiden, så himla skönt. Tänk att en sån liten tupplur kan göra så mycket för energin.

Vi var som sagt på amninskurs i dag och den här var mycket bättre än den första jag gick på tidigare i veckan Det gick inte att jämföra faktiskt. Så jag var glad att Garth var med på den här och inte på den som sjukhuset anordnade.

En sak som jag verkligen har reagerat på under den här gravidresan är hur otroligt många myter det finns runt graviditet. Det är helt galet hur mycket felaktig information som sprids, speciellt online.

Några av de påståenden som inte visade sig vara sanna är:

1. Du kan inte bli gravid när du ammar – Det är visst en gammal myt som har spritts så pass mycket och så pass länge att det ger allvarliga konsekvenser. Jag har en vän som trodde benhårt på det här och blev gravid nästan direkt igen.

2. Du ska inte byta bröst när du ammar för den första och sista mjölken är olika – Det är visst inte sant alls fick vi veta i dag, även fast jag har hört flera Mammor använda det som fakta i tidigare konversationer.

3. Alla bebisar behöver rapas – Något jag tog upp förra veckan och frågade, men både enligt er och enligt amningskonsulten i dag så behöver inte barn som ammar rapas om de inte har magproblem eller har skrikit mycket och svalt luft på så sätt innan de åt.

4. Du ska äta för två – Vi har nog alla ganska bra koll på att den här gamla klyschan inte stämmer. Visst ska vi äta mer, men absolut inte dubbelt så mycket.

5. Höjd på mage/hjärtslagsfrekvens/illamående visar vilket kön barnet har – Ingen av dem stämmer, du kan bara veta könet genom riktiga tester och så klart när den lilla kommer ut. Resten är bara skrönor!

6. Man ska ”tuffa upp” sina bröstvårtor innan amning – En gammal myt som absolut inte stämmer. Om något ska man helt inte hålla på och pilla för mycket innan bebisen är färdigbakad för det finns en (liten) risk att det kan sätta igång sammandragningar.

7. Du ska använda speciella krämer för att undvika bristningar – Tyvärr så finns det inte mycket att göra för bristningar och specialarkrämer gör inte mycket. Däremot skadar det inte att hålla huden återfuktad och mjuk. Bästa sättet att undvika bristingar är genom en stadig viktuppgång så att huden hinner med att töja sig.

8. Morgonillamående händer på morgonen och i första trimestern – Om man mår illa så kan det vara när som helst under dagen och för många så fortsätter det även en bra bit in i andra trimestern och kan även komma tillbaka mot slutet igen. Sorry tjejer!

9. Man är gravid i 9 månader – Nä, man är gravid i 40 veckor, det är 10 månader faktiskt. Men veckomånder och kalendermånader är olika långa, så det är därifrån det kommer. Egentligen räknas jag i vecka 33 just nu (32+1). Garth tycker att gravidmatten är galet förvirrande.

…det finns givetvis hur många myter som helst, både gamla och nya. Kan ni komma på några fler?



Under vecka 31;

? Har jag varit på två amningskurser av helt olika kvalitet. Den som sjukhuset höll i var riktigt dålig, speciellt jämfört med den som vi fick av en amningskonsult genom vår NCT kurs i dag. Vad glad jag är att jag bokade båda!

? Har vi varit på check hos husläkaren och magen är precis mitt i prick så stor som den ska vara, hjärtljudet låg på 157 och Froggy ligger redan med huvudet neråt. Jag tror även att magen har börjat sjunka lite, för jag har lättare att andas igen. Hoppas hen stannar åt rätt håll nu.

? Har en vän som satt på andra sidan av ett bord på en stökig pub sett när hela magen rörde på sig och blev helt chockad. Det händer grejer i kalaskulan nu vill jag lova. Det är riktig action både dag och natt och jag älskar att äntligen kunna kommunicera med Froggy där inne. När Garth pratar med magen så blir hen helt vild där inne, hur sött som helst!

? Har vi beställt det sista bådet till rummet och i klädväg. Så nu har vi allting som vi behöver och det känns hur bra som helst. Allting ska bara bli levererat, hitta sina platser och kläder ska tvättas.

? Har sjukhusväskan blivit packad, utom just de sista sakerna vi behöver slänga in samma dag. Det känns skönt!

?Har jag börjat se de första för tidigt födda bebisarna som hade BF nära vår i mina Facebook grupper och på apparna. Det har skrämt mig lite måste jag erkänna. Jag vill inte att Froggy kommer ut före hen är färdigbakad, men eftersom att jag har så himla många sammandragningar så ligger oron där i bakhuvudet och gnager. 37 veckor minst propsar jag på (För att jag är din Mamma och jag bestämmer)!

I vecka 32;

? Fortsätter vi med våra NCT klasser och den här gången ska vi prata om olika typer av smärtstillande under födseln. Det ska bli väldigt intressant att veta vilka alternativ man har. Jag har börjat snegla lite mot andingsövningar och åt hypno-birthing hållet. Men är inte riktigt redo att ge upp min epidural ännu.

? Ska jag sätta ihop en Spotify playlist eller två till födseln. Jag tänkte typ lugn yoga musik och mer klassiskt till själva värkarbetet och sedan massor med powermusik till slutfasen då jag nog kan behöva lite extra pepp!

? Ska vi äntligen köpa bil! Vi har bestämt oss för märke och modell och ska nu bara hitta rätt bil. Så spännande!

? Slutar min gravidträning på Tisdagarna (de har uppehåll i Augusti) och jag kommer att trappa ner till två gravidyoga i veckan med dagliga Olive-promenader på toppen. Jag börjar bli tung nu, så det känns som en bra tid att börja ta det lite lugnare.

? Ska jag börja skriva på min ”birth plan”. Jag känner att jag har tillräckligt mycket information nu för att kunna göra vettiga val inför födseln och det känns riktigt bra.



Hur mår ni? Någon som börjar närma sig BF? Kanske ett litet whoop whoop från någon som har plussat? En härlig resa som väntar runt hörnet eller bara en allmän win i livet? Dela jättegärna i kommentarerna!

Fler gravidveckor hittar ni här;

Week 31 & Preggo Brain
Week 30 & All The Big Questions
Week 29 & Becoming That Kind of Mum

For the English version, please click below. 

Hello my little lovebugs, how are you doing? Are you having a nice weekend?

We had a weekend filled with lunches, brunches, breasfeeding chat and a cheeky nap or two. I just fell asleep in the glider char whilst Garth was on the roof checking the leak from the skyliht. It was glorious! I need more naps in my life and I better do it now before the baby comes.

We had our second breastfeeding course today and this one was tonnes better than the one I went to earlier this week I’m really glad Garth joined me for this one and not the one at the hospital.

I have to tell you how shocked I am about a number of pregnancy myths thriving amongst Mums and online. It’s actually a bit scary how many pieces of ”knowledge” people have shared that is completely incorrect.

A few pregnancy myths I have encountered so far are;

1. You cannot get pregnant when you breastfeed – This is a scary one since it’s completely untrue and I even have a friend that fell pregnant a lot sooner than she wanted because she believed in this. There is no safe amount of hours between feeds or anything like that. Once the baby is out, you are at risk of getting pregnant again, so use protection.

2. You shouldn’t switch boobs in the middle of breastfeeding since the milk in the start is different than the later milk –  I have heard this one a few times from other Mum’s and only after having two lactation consultants telling me there is no difference in the milk in the breast at the same time, I finally believed it. Breastmilk does change, but not that quickly. 

3. All babies need burping – I asked you guys about this one last week and both accoring to you and the consultant today breasfed babies don’t need burping unless they have tummy problems or have been crying before feeding (and swallowed air this way).

4. You should eat for two – An old myth, but a good one to include. Sure we shoud eat more, but not double. An extra snack or two depending on how far along you are is enough. 

5. Height and shape of bump/heartrate/ sickness etc can tell you what gender your baby is – This is so silly. The only way to know the gender is to take the tests or wait until the little munchkin comes out. The rest is just pure nonsense. 

6. You should ”toughen up” your nipples before birth and breastfeeding – There is no need or use to do this at all. Actually, you shouldn’t manipulate your nipples to much before you are full term since this can set off a hormonal response and have a slim possibility of causing early contractions. 

7. You should use expensive creams to not get stretch marks – This is all marketing. No cream can prevent you from getting your tiger stripes. however, it is a good idea to keep your skin soft and supple. The best way of preventing stretch marks is to gain weight slow and steady to allow your skin to stretch as you go.  

8. Morning sickness happens in the morning and only during the first trimester – Sorry gals, if you are prone to getting sick in pregnancy it can happen all day long, may last the whole pregnancy or way in to second trimester and it’s not unusual for sickness to re-appear in the third trimester again.

9. You are pregnant for 9 months – Actually, you are pregnant for 40 weeks and that’s 10 months. The reason we say 9 is because calendar months and weekly months are of different length. I’m actually in week 33 at the moment (32+1) and Garth finds the pregnancy maths incredibly confusing. 

…and there are so many more myths out there, both old and new. Do you have any to add to this list?



During week 31;

? We have been to two different breastfeeding workshops and the difference in quality was ridiculous! The one my hospital had was really quite crap, whilst the one from NCT today was amazing. I’m so glad I’m neurotic enough to book two separate ones.

? We had our 31 w GP-check…and only good news. The bump is measuring spot on, heartbeat was 157 and Froggy is already turned head down. I really hope it will stay that way now.

I also think my belly has sunk a little since I feel a lot more comfortable breathing at the moment.

? A friend who sat on the other side of a big table in a noisy pub started pinting and holding his hands over his mouth. Turns out he had just spotted my belly moving all the way from the other side. There is full on bump action now and Froggy is both really strong and wild.

I love that we can finally communicate with our little one and whenever Garth talks to the belly it goes mental in there.

? We ordered the last bits for the nursery and Froggy’s closet. Now we are all set and are just awaiting delivery of a few bits. Next up is to fix that leak and put together the nursery. I also need to wash all of the clothes before they move into the new chest of drawers.

? We packed the hospital bag. It’s almost done and we just have to add a few things on the day. Now it’s all starting to feel pretty close, but at least we are almost ready.

? I saw the first little preemie babies due around my date popping up on Facebook groups and in my apps. I have to admit it has really frightened me. I have a lot of contractions and have been worrying that it might mean that Froggy possibly could want to come out early. But he or she have made me a promise to wait until at least week 37 (because I’m your mother and I say so!).

In week 32;

? Our NCT journey continues. Next time we are chatting about different pain medication and options we will have in labour. It’s a pretty important subject, so I’m intrigued. I have started taking sneak peeks at hypnobirthing stuff online, but I don’t think I’m ready to let go of my epidural just yet.

? I’m going to put together a Spotify list or two. Yoga and classical music for the active phase and then some proper power stuff for when it’s time to push that baby out.

? We are finally buying a car. We have decided on the make and model and just have to find the perfect one. I’m sooo excited!

? I will have my last circuit/kettlebell pregnancy class. They are taking a break in August, so now is a pretty good time to go from 3 to two workouts a week. I’m getting pretty heavy, so two yoga classes and daily walks with Olive will be enough.

? I will start putting together my birth plan. I finally feel like I have enough knowledge of my options to make an informed decision when it comes to labour and I’m actually quite excited about finally writing it all down.



How are you guys? Anyone closing on on birth? Maybe a whoop from someone who had a plus on the stick? A lovely trip coming up or just a nice win in life in general? Feel free to share it with the rest of us in the comments.

Find more pregnancy weeks here;

Week 31 & Preggo Brain
Week 30 & All The Big Questions
Week 29 & Becoming That Kind of Mum

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
36kommentarer
  • Wow vad du ser tillfreds och stark ut på denna bild! Superfin!

    B 2017-07-22 12:06:02
    Svara
  • Inget plus. Min mens är tre dagar sen, men jag har inte några förhoppningar då tempen droppat och testen är negativa 🙁

    M 2017-07-18 07:18:45
    Svara
    • Svar på Ms kommentar.

      Hm.. man vet aldrig. Ibland har hormonet inte byggt upp tillräckligt. Eller så kan du ha haft en sk chemical. Dvs ägget blev befruktat men fastnade inte. Jag håller tummarna för dig. Jag kan även tipsa om vår Facebook grupp ”Framtida föräldrar” för alla som jobbar mot plusset.

      Tess 2017-07-18 13:26:37 http://tessm.metromode.se/
      Svara
  • Jag födde min dotter i tisdags så imorgon blir hon en vecka! Det gick sjuuukt fort när det väl kom igång. Jag gick från oregelbundna och korta värkar till att hon kom ut på ca en kvart. Hon föddea inne på toaletten inne i inskrivningsrummet på bb och jag tog emot huvudet själv sittandes på toa innan en barnmorska hann in. Sprack ingenting och var uppe och gick efter en halvtimme. Fick två alvedon mot huvudvärk senare på dagen men ingen annan smärtlindring.

    Amningen gick åt helskotta igen och vi flaskmatar. Till skillnad från sonen så SOVER hon!!!! Fyra nätter i rad har hon sovit 10 timmar där jag fått väcka henne för att mata en gång per natt. En nöjd bebis överlag som kinkar när hon är hungrig och när hon ska bajsa. Storebror är världens bästa hjälpreda och allt är sådär jobbigt perfekt just nu. Min man är hemma i fyra veckor till och det känns helt fantastiskt.

    Erika 2017-07-17 21:08:15
    Svara
    • Svar på Erikas kommentar.

      Åå vad mysigt! Din födsel låter ju heeelt galen, vad fort det gick! Blev du rädd eller kändes det helt ok ändå, trots att det gick så snabbt? Häftigt vad kroppen kan göra och vad skönt att du inte sprack alls. Har du några knep?
      Amningen är svår vad jag har förstått och går det så går det, går det inte så är det helt ok det med. Det blir toppen oavsett.
      Stort grattis till din lilla tjej!

      Tess 2017-07-18 13:28:36 http://tessm.metromode.se/
      Svara
      • Svar på Tesss kommentar.

        Jag hann inte tänka så mycket men jag minns att jag blev lättad när barnmorskorna kom (hel avdelningen kom springandes typ) men då va hon ju redan halft ute.

        Har tyvärr inga tips på hur man gör för att inte spricka. Båda min förlossnongar har gått fort och jag har inte spruckigt alls men tror egentligen att det är vanligare att man spricker om det går fort för kroppen hinner inte anpassa sig.

        Erika 2017-07-19 11:25:22
        Svara
  • Den värsta myten jag har stött på är ”alla kvinnor kan föda barn” eller ”kroppen vet vad den ska göra”. Jag känner två kvinnor som inte klarat föda ut sina barn pga smalt bäcken för den ena och okänd orsak för den andra. Under processen fick de höra gång på gång att ”alla kvinnor kan föda” osv, så när det inte funkade för dem och det hela slutade traumatiskt så kände sig tjejerna skyldiga och misslyckade.. helt sjukt. Våra kroppar är olika och olika ”optimala” för att föda, och det vore bättre om sjukvården slutade mörka det och ärligt diskuterade vad som kan hända istället så kvinnor fick en chans att förbereda sig.

    Jennie 2017-07-17 19:37:27
    Svara
    • Svar på Jennies kommentar.

      Det här håller jag verkligen med om. Jag kan förstå att de säger det för att lugna, men då blir man heller inte förberedd om det faktiskt inte går. Så jag vet inte hur vettigt det är att säga så alls. Jag skulle hellre höra att ”för majoriteten går det, men om det inte skulle gå så fixar vi det på annat sätt”. Då skulle jag känna mig lugnare faktiskt.

      Tess 2017-07-18 13:31:33 http://tessm.metromode.se/
      Svara
  • Hej Tess!
    Jag har en fråga angående språk. Jag undrar, då jag själv är i ett (i brist på ett bättre ord) två-kulturellt förhållande. Planerar du att prata svenska med ditt barn? Och hur pass viktigt känner du att det är att ditt barn har en stark svensk tillhörighet går på svensk skola (kanske inte hela skolgången såklart), aupair etc? Antar att ni firar svenska högtider och sånt redan men utgår lite från mig själv här som sagt och känner att man kan grubbla på detta i evigheter. Jag är själv snart gift med en spanjor och kommer att omlokalisera till Spanien, så spännande att höra hur andra resonerar. Har även svensk/brittiska kompisar vars svenska föräldrar valde att inte prata svenska med dem och de tycker det är supertrisst i vuxen ålder. Amen du hör ju, så snurrig fråga! Haha! Kram

    Victoria 2017-07-17 13:17:00
    Svara
    • Svar på Victorias kommentar.

      Hej Victoria!

      Jag tycker att det är jätte viktigt att mina barn ska kunna svenska, så vi kommer absolut att se till att Froggy blir tvåspråkig. jag tänkte lösa det med att prata svenska med hen på dagarna så pratar vi Engelska när Garth är hemma. Sedan har jag sagt till alla svenska vänner och familj att de bara ska prata svenska med den lilla så att den lär sig. Det skulle kännas så himla dumt att inte ge chansen till ett andra språk och en del av sin egen kultur och bakgrund.

      Tess 2017-07-18 13:34:47 http://tessm.metromode.se/
      Svara
    • Svar på Victorias kommentar.

      Victoria, jag ska inte svara för Tess men jag är gift med en brasse och vi väntar vårt första barn. Vi tycker det är jätteviktigt att våra barn lär sig både svenska och portugisiska (och även engelska för det är det vi pratar med varandra). Det är även viktigt att de lär dig båda kulturerna tycker jag. Men just språk är så otroligt bra att kunna, och barn har lätt att lära sig språk så jag lite krasst tycka att de som inte lär sina barn fler språk är lite lata (om man är flerspråkig i familjen). Även om jag haft en svensk man hade jag velat försöka lära mina barn ett till språk.

      Jennifer 2017-07-17 17:49:53
      Svara
      • Svar på Jennifers kommentar.

        Jennifer!
        Precis! Både jag och min kille är inne på exakt samma spår, att tvinga på så många språk som möjligt. Något jag funderar på ganska mycket på är dock de kulturella skillnaderna, och då tänker jag främst på samtalsdynamik, humor, jargong, traditioner etc. Känner att språket är hälften av det, och resten är liksom svårt att ‘lära ut’. Förstår du hur jag menar eller virrade jag till det ytterligare? / Victoria

        Victoria 2017-07-17 20:10:22
        Svara
  • Fast att äta för två gör man ju, är inte samma sak som att äta dubbelt så mycket ?

    Anna 2017-07-17 13:03:27
    Svara
  • Du är så vacker i din graviditet Tess!
    Jag älskar att gå in och läsa här, ännu mer sedan du blev gravid faktiskt.

    Jag är i vecka 16 nu och längtar till RUL om tre veckor. Vissa dagar känner jag mig trygg i graviditeten och tycker det är så mysigt att gå runt och baka bäbis och se magen växa, och andra dagar blir jag så orolig över att något ska gå fel och jag kan bli helt övertygad om att så redan skett. Men det är nog som du skrev för några inlägg sedan, att man ställer in sig på livet som mamma.

    Tack för en fin och nära blogg, kram!

    Lotta 2017-07-17 09:59:17
    Svara
  • Ang myt 7 och bristningar har jag läst att det endast beror på hormoner, så inget man kan göra åt, tror tyvärr inte stadig viktuppgång hjälper, men det lär ju åtminstone inte göra det värre 🙂

    Jennifer 2017-07-17 09:10:22
    Svara
  • I snitt är varje månad 4,3 veckor. De två första veckorna i en graviditet så är man inte egentligen gravid, ÄL är i vecka 2+0. Man räknar ju graviditeten från sista mensens första dag, fast det inte är då man blivit gravid. Dvs man är ”faktiskt” gravid i 9 månader om man föder på utsatt datum 🙂

    Sara 2017-07-16 22:57:29
    Svara
    • Svar på Saras kommentar.

      Precis! I praktiken. Tyvärr räknas det ju inte så, det vore mycket lättare. Istället räknas man som gravid i 40 veckor = 10 x 4 veckors månader, men 9 kalendermånader eftersom att de är lägre.

      Tess 2017-07-17 14:37:49 http://tessm.metromode.se/
      Svara
    • Svar på Saras kommentar.

      Tänkte skriva precis samma… 40 veckor är inte 10 månader!

      Anna 2017-07-17 13:01:48
      Svara
      • Svar på Annas kommentar.

        40 veckor är 10 stycken 4 veckors månader. 10x 4=40. Men inte kalendermånadader, då blir det 9. Det är därför det är så klurigt.

        Tess 2017-07-17 14:34:25 http://tessm.metromode.se/
        Svara
        • Svar på Tesss kommentar.

          Haha men det finns ju inget som heter 4 veckors-månader! En månad är ju per definition en kalendermånad och det är ju mer än 4 veckor vanligtvis! Man är absolut gravid i 9 månader och inte 10! De två första veckorna räknas ju som sagt inte heller eftersom befruktning sker efter 2 veckor.

          Hanna 2017-07-17 16:13:31
          Svara
          • Svar på Hannas kommentar.

            En månad kan vara 4 veckor eller 28-31 dagar beroende på om det är en generell månad eller en specifik månad så som Januari, Februari etc. Båda kallas för ”en månad”, bara i två olika sammanhang. Man är gravid i 40 veckor, som ger 10 generella månader, men 9 specifika månader. Inom graviditet är det extra uppenbart att de här två räknesätten krockar lite.
            Och även om de två första veckorna inte räknas rent fysiskt, så räknas det in i vår due date. Så en graviditet räknas som 40 veckor oavsett om vi tycker så eller inte. Jag vet att det är komplicerat, men jag är inte den som har kommit på hela konceptet, så det är svårt för mig att försvara det.

            Tess 2017-07-17 16:20:55 http://tessm.metromode.se/
            Svara
            • Svar på Tesss kommentar.

              Nej, man är bara gravid i nio hela månader. Jag blev gravid första januari och födde sista september , några dagar efter BF. En hel graviditet som varade i ganska exakt NIO månader :).

              Hanna 2017-07-17 23:27:14
              Svara
              • Svar på Hannas kommentar.

                I 9 kalendermånader ja. Precis som jag säger om du läser. Men om det inte räknad i kalendermånader utan att 4 veckor är en månad så blir det 10 månader. Det är därför det hela blir lite förvirrande.
                Läs här så tror jag att det blir lättare att se skillnaden.

                https://www.babycentre.co.uk/a549805/how-to-count-your-pregnancy-in-weeks-and-months

                Tess 2017-07-18 00:50:55 http://tessm.metromode.se/
                Svara
            • Svar på Tesss kommentar.

              Tror det blir enklare/mer förståeligt att man ju faktiskt är gravid i nio HELA månader. Dvs när räkneverket blippar över till 10 påbörjas den tionde månaden, och först då har nio hela månader hunnit _gå_.

              Linn 2017-07-17 20:14:41
              Svara
              • Svar på Linns kommentar.

                Jag har försökt förklara det här för Garth i över 30 veckor nu och han tycker fortfarande att det är galet krångligt. Speciellt med veckorna, vi har fyllt ”32” men är i vecka ”33” känns skumt för honom.

                Tess 2017-07-18 13:29:58 http://tessm.metromode.se/
                Svara
                • Svar på Tesss kommentar.

                  Fast det är ju inte så konstigt.. Om du gått 32 hela veckor plus 2 dagar, är du ju i den 33:e veckan när den veckan sen är slut har du 33 fullgångna veckor avklarade och går in i den 34:e. Samma som när man fyller år.. När man fyller exempelvis 29 har man avklarat 29 år, dagen därpå går du ju in i ditt 30:e år:)

                  Sara 2017-07-18 18:27:16
                  Svara
                  • Svar på Saras kommentar.

                    Förstår inte heller vad som är så komplicerat med detta – barnets första år är ju t ex inte fr.o.m då barnet fyller 1 år, utan när det är 0 år. Dvs du är i vecka 32+X, samtidigt som du är i 33:e veckan. Vad är det som är så krångligt att förstå med det?

                    Olivia 2017-07-19 02:24:33
                    Svara
  • Det er så spennende å lese om graviditeten din og hvordan alt foregår i England! Selv har jeg termin på onsdag, så snart er han eller hun her 🙂

    Frida 2017-07-16 22:56:15
    Svara
    • Svar på Fridas kommentar.

      Ååå vad spännande! Lycka till! Kika gärna in och berätta hur alltig gick efter, om du vill och orkar!

      Tess 2017-07-18 13:37:23 http://tessm.metromode.se/
      Svara
      • Svar på Tesss kommentar.

        På fredag satte endelig fødselen i gang, og natt til lørdag fikk vi en frisk og fin gutt! Jeg har aldri vært med på noe så heftig og smertefullt, men alt forsvant i det han var ute. Lykkerus! Jeg har vært i fin form etter fødselen og har kun trengt en paracet mot hodepine. Ammingen går også bra – vær nøye med at barnet har riktig tak, så er det meste gjort når det gjelder sårhet. Det er jo ikke så lett å få det til helt riktig i starten, det krever øvelse for både mor og baby. Nå føler jeg at vi begynner å få det til 🙂

        Frida 2017-07-26 13:20:54
        Svara
  • Tänk på att det kan dröja innan det finns en narkosläkare som kan ge epidural och att ibland hinns det inte med. Det är bra att ha en backup 🙂 Dessutom sänker de epidural rejält inför krystvärkarna. Jag fick själv en chock och var i full panik. Som tur var hade jag fantastisk personal som hjälpte mig även genom det. Då hade jag gått flera profylax kurser och jag vet inte hur tusan det hade gått utan det. Alltid bra med en back up 🙂

    C 2017-07-16 22:06:14
    Svara
    • Svar på Cs kommentar.

      Tack för tipset, jag ska absolut tänka på det. Jag tycker att jag har en hyfsat bra smärttålighet, men jag har ju aldrig fött förut, så jag vet verkligen inte hur det komemr att gå.

      Tess 2017-07-18 13:38:16 http://tessm.metromode.se/
      Svara
      • Svar på Tesss kommentar.

        Hvis du bestemmer deg for å prøve en fødsel uten smertelindring så kan jeg anbefale Mindful Hypnobirthing av Sophie Fletcher (kjøpt på iTunes). Jeg hørte på den i et par måneder før fødselen og synes den var deilig og beroligende. Når mannen min satt den på under fødselen synes jeg det hjalp litt. Jeg kan virkelig IKKE påstå at jeg bare ”breathed through the labour”, men det funket som en distraksjon. En annen ting som hjalp for meg var at han strøk isbiter i nakken og ansiktet, og dro meg hardt i håret. Høres kanskje merkelig ut, men jeg tror distraksjon er mye verdt!

        Ida Marie 2017-07-18 20:02:42
        Svara

senaste från Mode

Tess Montgomerys webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Hälsa
Foodjunkie
Mode
Mathilda Weihager
Lifestyle
Linn Herbertsson
Mode
Pamela Bellafesta
Home
Andrea Brodin
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Mode
Paulina Forsberg
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Susanne Barnekow
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Elin Johansson
Man
Niklas Berglind
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Tess Montgomery
Mode
Emma Danielsson
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Vanja Wikström