Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Current Obsessions

SE ALLT

4 Healthy Snacks (When All You Want Is Something Naughty)

For the English version, please go to the bottom of the post. 

Eftersom att jag har en mage stor som en vattenmelon, men en magsäck mer som en ärta så har jag blivit lite av en snack-expert på senaste. 

Det är svårt att inte gå åt det söta hållet och ta en glass eller en chokladbit när jag blir hungrig, speciellt eftersom att det händer så många gånger om dagen just nu. Men för att se till att jag snacksar hälsosamt så har jag alltid bra alternativ till onyttigheter hemma och har verkligen börjat känna att mitt sötsug försvinner mer och mer.

Här är 4 av mina favoritsnacks och när jag väljer att äta dem.

Banan & jordnötssmör på majskaka

Om jag är sugen, men kanske inte superhungrig och framförallt vill ha någonting salt så är det banan och jordnötssmör på majskaka som gäller. Det är förvånandsvärt mättande och världens bästa alternativ till chips. Jag får samma textur från kakorna och nötterna, lite sött från bananen och så det salta.

Hungernivå – 5 av 10
Istället för – Chips

Hummus & Grönsakssticks

Det är lätt att det blir väldigt mycket frukt och bär som slinker ner eftersom att det är lätt att bara ta i handen och äta snabbt. Visst är det super bra att äta frukt, men det blir ganska mycket socker i längden, speciellt om man som jag snacksar 4-5 gånger om dagen.

För att försöka få i mig ordentligt med grönsaker så byter jag ofta frukten mot hummus och sticks istället. Grönsaker håller mig mätt längre och hummusen gör att det hela känns lite roligare. Och seriöst, hur gott ät det inte mer riktigt mogna cocktailtomater?!

Hungernivå – 4-6 av 10
Istället för – Fruktsallad eller smoothie.

Filmjölk eller naturell yoghurt med bär, nötter och honung.

Bär är verkligen naturens godis och om jag slänger på lite honung på toppen så blir det här ett sött alternativ till en onyttig sockerkick. Oftast är det runt 4 på eftermiddagen som jag blir godis och chokladsugen och då äter jag oftast antingen en näve bär eller så blandar jag i yoghurt eller filmjölk för att få både bra bakterier och kalcium på köpet.

När jag var yngre såg jag det här som lunchmat, men numera tycker jag inte att det är mättande nog för att få bli ett riktigt mål. Men som sötare snacks är det helt perfekt.

Hungernivå – 5 av 10
Istället för – Godis eller glass

Bananpannkaka med hemgjord blåbärssylt

Det här är en av mina frukostar som jag varvar vanligtvis, men nu när jag behöver lite mer kalorier har det även fått hoppa in som snacks på eftermiddagen mellan lunch och middag. Mättande, gott, med lite sött både genom bananen och honung i blåbärssylten. Jag gör min helt glutenfri och ni hittar receptet här. 

Hungernivå – 9 av 10
Istället för – Många snacks på raken/mackor.



Nu är allas hungernivåer givetvis olika och jag är just nu konstant hungrig så det blir lite mer intensivt för mig som är gravid. Det går även att reglera hur mättande dessa 4 snacks är beroende på mängd givetvis, så att du får i dig precis så mycket som du behöver och blir mätt av.

Jag har som ni ser inte med en 10 av 10 på skalan, för är man så hungrig så bör man antagligen äta ett ordentligt mål mat istället tycker jag. Mindre än en 5 av 10 känner jag att jag kan ta ett äpple, en handfull nötter eller en banan för att bli mätt.

Har ni några bra snacks som substitut för mindre nyttiga saker som man annars lätt petar i sig när man blir hungrig?

Hitta fler av mina recept här;

Chiaseed Pudding
BananaBread med smak av kaffe och nöt
Proteinbollar

For the English version, please click below. 

Since my bump now is the size of a watermelon, but my actual stomach more resembles a pea, I have had to become a bit of an expert snacker. 

It’s sooo hard not to reach for the ice cream or the chocolate when I feel a bit peckish. And if I did every time I felt the urge at the moment, my baby would come out like a jellybean. So I’m really trying my best to stay away from the sugar and opt for healthier alternatives instead.

Here are 4 of my favourite snacks and what they substitute.

 

Banana and peanut butter on corncakes

When I’m not really hungry but get a craving for something salty, it’s really easy to turn to crisps. But honestly, I have noticed that if I go for this combination instead it tend to hit the exact same spot. I get the crunch from the corncakes, the sweetness from the banana and peanut butter is lovely and salty. And this snack will fill me up so much more than a pack of crisp ever could.

Hunger level – 5 out of 10
Substitutes- Crisps

Hummus and veggie sticks

It’s easy to opt for berries and fruit when we are trying to be healthy. But too much of the good is not great either and both fruits and berries contain a lot of sugar.

So instead of reaching for the fruit salad, I chop up some veggies. The creamy hummus makes the whole thing come together and honestly, is there anything juicier than ripe cocktail tomatoes?.

Hunger levels – 4-6 out of 10
Substitutes – Fruit salads or fruit smoothie.

Greek yoghurt with berries, seeds and a bit of honey.

Berries are nature’s candies and if I also throw some honey on top then this is the perfect snack when I crave something sweet. I find that I tend to get a dip in my blood sugar around 4 in the afternoon and then this snack comes handy. Not only do I get the sweetness, lots of vitamins and antioxidants, I also get omegas from the seeds and calcium from the yoghurt.

Win-win-win.

 

Hunger levels – 5 out of 10
Substitutes – Candy or ice cream

Banana pancake with homemade blueberry jam.

Normally I would have this for breakfast, but since I’m in need of a few more calories these days I have also started making it as a snack in between lunch and dinner or an hour or so before I got to the gym. Banana pancakes are quite filling and gives me lots of protein and something sweet with no gluten and it’s super easy to make it dairy free too if you prefer.

You can find my recipe here 

Hunger levels – 9 out of 10
Substitutes – Lots of smaller snacks or sandwiches. 

Of course, we all have different hunger levels and need a different amount of food, so this is just based on me. As I’m preggo, I would eat a few of these snacks every day, whilst normally I would have one or maybe two. It’s also easy to regulate how filling they are by eating suitably sized portions.

As you can see there are no 1 out of 10 on the hunger scale. Since if you are that hungry, you probably need a proper meal. If my hunger levels are less than a 5, then I will just have a banana, apple or a handful of nuts and that’s enough.

Do you have any great snack substitutes for less healthy options? Please share in the comments!

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
8kommentarer
  • Men åh vad gott det ser ut! Blev hungrig haha, har precis ätit frukost men men

    clara 2017-07-11 09:38:39 http://claratoll.se
    Svara
  • Men wow !! Halkade in på din instagram o började följa direkt , klickade mig vidare till din blogg och blir helt tagen av dina fina foton . Jag antar att det är foton tagna med systemkamera och inte mobil (som min) eller är du bara oerhört skicklig med redigeringen ? Kram till dig !

    Sofia 2017-07-07 21:35:38 http://www.sofiamilton.com
    Svara
  • Hej tess!
    Gillar verkligen din ärliga blogg! Hur handskades du med oro under graviditeten efter v 12 eller var du inte orolig alls? Jag har passerat 12 v men skulle vilja gå på ultraljud varje vecka…:/. Speciellt fram till rutinultraljudet!

    Cecilia 2017-07-06 11:48:57
    Svara
  • Vilket bra inlägg! Skön inspiration för mig med, mammaledig som måste hitta på snacks till mig och dottern. Så svårt att hitta på nåt kul, blir alldeles för ofta bara mackor. Bananpannkakor är ju toppen, likaså bär och yoghurt. Funkar för en stor bebbe med! Jag tänker prova grönsaksstavarna med hummus redan imorgon – aldrig tänkt på men jättebra tips!

    Jeanette 2017-07-05 18:33:03
    Svara

senaste från Mode

Tess Montgomerys webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Vanja Wikström
Home
34 kvadrat
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Elin Johansson
Mode
Petra Tungården
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Sandra Beijer
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Makeup by Lina
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Linn Herbertsson
Mode
Paulina Forsberg
Hälsa
Fannie Redman
Hälsa
Josefines Yoga
Man
Niklas Berglind
Mode
Chrystelle Eriksberger