Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Current Obsessions

SE ALLT

Bumpdate Week 22 & Pregnancy Snacking

For the English version, please go to the bottom of the post.

Vecka 22 redan, jag känner inte att så mycket händer just nu och går mellan att vilja att tiden ska gå jättefort så att jag får träffa vår lilla groda eller långsamt så att jag riktigt kan njuta av att vara gravid.

Den här veckan har jag för att vara helt ärlig faktiskt i princip glömt bort att jag är gravid till jag har ätit något sött eller druckit kallt vatten och det har blivit disko i magen. Det har varit mer fokus på lilla Olive och jobbgrejer och jag får nästan lite dåligt samvete över att inte ha varit lika engagerad i miraklet som händer i kroppen som tidigare.

Vi har liksom nått många av de roliga milstolparna nu och det känns som att det som är kvar är mest samma sak och sedan det mer jobbiga krämpor, att bli trött och känna sig tung. Men i slutändan får man ju trots allt en riktig jackpot, så jag längtar mer till september nu än tidigare.

Jag har ju inte mått illa så jag har kunnat äta ordentligt hela tiden. Nu när cravingsen har börjat avta för min del så blir det mindre selleri och röd paprika och mer tänk på att få i mig så mycket olika bra saker som möjligt. Jag tar min maternity vitamin som har fiskolja i sig och så tänker jag på att ticka av ett par boxar varje dag.

Calcium – Min morgonkaffe är en stor decaf latte gjord på ekologisk full-fat mjölk som vår lilla mjölkman kommer med. Jag har även alltid små babybell ostar hemma om jag känner för ett litet snack. Yoghurt med bär är en riktigt god och lite sötare fika som passar bra runt 4 tiden på eftermiddagen när kroppen vill ha lite socker.

Fibrer – Mest för magens skull. Jag äter knäckebröd, nötter och slänger även in lite havregryn om jag kan. Pasta och bröd är jag mindre sugen på för tillfället.

Bra fetter – Jag tar som sagt var gravidvänlig fiskolja varje dag, äter lax två gånger i veckan, sardiner på knäckebröd är en storfavorit och så blir det en liten näve nötter att tugga på varje dag. Mitt mål har varit att äta minst en halv avocado om dagen, men det blir oftast en hel varannan dag istället.

Protein – Jag är absolut inte lika sugen på kött, så det blir kyckling, anka och kanske en spagetti bolognese då och då. Varje morgon börjar jag dagen med två ägg, antingen i bananpannkaka eller kokad och skivad på knäckebröd.

Järn och c-vitamin – Jag ser till att äta jordgubbar och blåbär som efterrätt istället för någonting sockrigt, vi har även alltid broccoli och spenat hemma som vi lägger i våra sallader till middag. Jag ser även till att dricka ett halvt glas apelsinjuice varje dag, gärna till samma mål som något som innehåller järn, så att kroppen kan ta upp det bättre.

…och så blir det ett par rutor mörk choklad då och då. Jag är inte så himla sugen på socker, men just mörk choklad med mintsmak är gudomligt gott just nu.

Jag kan inte äta 3 stora mål mat om dagen längre, min magsäck har blivit för liten redan nu. Så jag börjar istället med en stor frukost, sedan 3-4 snacks på dagen och avslutar med en mindre middag och sedan ett snack en timma innan jag går och lägger mig.

En typisk dag ser ofta ut såhär;

Frukost – Decaf latte, 2 ägg, 3 skivor ryveta (knäckebröd)
Snack 1 – Banan med jordnötssmör/ett äpple och en näve nötter.
Snack 2 – Avocado med keso/ryveta med sardiner/en liten skål soppa.
Snack 3 – Babybell, lite nötter och grönssakssticks att dippa i hummus./yoghurt med bär.
Middag – Fisk/kyckling med sötpotatis, broccoli och andra kokade grönsaker.
Snack 4 – Jordgubbar, blåbär och någon ruta mörk mintchoklad.

Jag äter mer varierat äv vanligt just nu eftersom att jag fokuserar på det, men inte så himla mycket mer i mängd än vad jag vanligtvis gör, utan istället mer uppdelat. Själva grejen att ”äta för två” har jag inte riktigt kommit till, men jag tror att vi blir mer hungriga när kroppen behöver det.

Även om vikt inte är så viktigt i allmänhet så vet jag att det är intressant för andra gravida, så nu i vecka 22 ligger jag på +7 kg från min utgångsvikt.

Hur äter ni som är gravida? Har du något bra snack-tips?

I vecka 22 har jag;

🎀  Börjat känna av de större svepande rörelserna där inne. Garth lyckades ha handen på magen precis när Froggy gjorde en kullerbytta där inne och blev helt paff. Det händer grejer på riktigt nu!

🎀 Kännt mig pigg, mindre tung i kroppen, glad och har vid flera tillfällen glömt bort att jag är gravid. Det ”nya” har lagt sig och jag har börjat bli van vid att se magen i spegeln på morgonen.

🎀 För första gången tänkt att det ska bli skönt att kunna bära mina vanliga jeans igen senare i år. Jag vill hitta ett par riktigt snygga mom-jeans så fort jag känner att jag är redo efter förlossningen.

🎀 Bokat vår babymoon. Vi sticker till Kreta i en vecka om 10 dagar, det ska bli toppenskönt att komma bort, få lite sol på kroppen och umgås med Garth bara vi två.

🎀 Har jag insett att man inte kan vara en perfektionist när man är gravid, Men seriöst, om man nu ska ha en linea nigra, kan den inte få vara rak då i alla fell? Min missar liksom min navel! WTF?!

I vecka 23 ska jag;

🎈 Skriva en lång lista på allting som vi behöver införskaffa innan September. Allt från sjukhusväska och vagn till möbler till barnkammaren och bilstol. Vi tittar även vidare på vilken bil vi vill ha.

🎈 Ska jag även börja beställa saker som kan ta lång tid att få levererat så som bilbarnstolen och en liten säng. Det ska bli så himla kul att inreda i bebisrummet, även om hen inte kommer att ha så himla mycket nytta av det ännu.

🎈 Ska visst min stringhylla komma (jag tänker inte ens börja föklara varför det har tagit så lång tid, massor med strul!) och jag kan börja att äntligen sätta ihop mitt lilla bloggkontor i gången ut mot trädgården i gästrummet. Tur att rummet är stort nog för att både bli ett minikontor till mig och ett bebisrum till Froggy.

🎈 Ska jag börja läsa ordentligt i boken ”Att föda” av Gudrun Abascal som min gulliga syrra tog med sig till mig från Sverige.

Er tur! Hur mår ni? Jag vet att vissa av er har haft spännande ultraljud, dela gärna! Och såklart även ni som inte är gravida som vill ventilera eller dela något kul!

Hitta fler Bumpdates här;

Week 22 & Thoughts Around Birth
Week 20 & The Constant Worry

Week 19 & Working Out in Pregnancy

For the English version, please click below. 

Already week 22 and to be honest I don’t feel like much is changing from week to week at the moment. I swing between wanting the rest of the time to go really fast so that we get to meet our little Frog or for time to stand still so I can properly enjoy the pregnancy. 

I have spent most of this week not even thinking about the pregnancy and at times even forgetting I have a bump. That’s until I have something sweet or cold water and the little one decides to have a dance party in my stomach. I have actually mainly focused on Olive and work stuff and I almost feel a bit bad to not have been as aware of the miracle that is happening inside of me as previous.

I think since we have reached a lot of the big goals now there is less excitement in the air, the next big thing is birth and before then I’m expecting to get tired, maybe get a pain or ache and that’s not really something I’m looking forward to in the same way. But it does make me long for September more and more.

I have been so lucky not to have had morning sickness, only a bit of fatigue, so I have been able to eat properly all the way since day one. Now when the cravings are going away more and more I binge less on celery and red peppers and can think more about having a healthy varied diet to give this little baby the best building blocks possible. I take a maternity vitamin with fish oils ever day and then I try to really think about what I choose to fuel my body with.

These are some of the boxes I make sure to tick.

Calcium – My morning coffee is a biiig decaf latte made of full-fat organic milk from the milkman. I also always make sure to have some baby bells in the fridge and I find that yoghurt with a few berries is an excellent pick-me-up in the afternoon when I crave something sweeter.

Fibre – Mainly for my stomach sake, so far I have been lucky enough to escape trouble, but I don’t see any harm min a bit of prevention. I have ryveta, nuts and also a bit of oats now and then. I’m off pasta and bread at the moment, but I have a feeling I will crave it later on.

Good Fats – I take my pregnancy friendly fish oil with my maternity vitamin every morning but I also make sure to get some good fats trough my diet. The babys brain is growing a lot at the moment and I want to supercharge it with lots of brain-food. So I have salmon twice a week, sardines on ryveta is another big favorite, a handfull of nuts every day and I also try to have half an avocado every day.

Protein – I don’t really feel like eating red meat, instead, i opt for fish, chicken and duck and maybe a spaghetti bolognese now and then. I always start my morning with two eggs, either in my banana pancakes or boiled and sliced on ryveta. Super yummy!

Iron and vitamin c – Instead of desserts I choose to make sure to always have strawberries and blueberries at home. I try hard not to eat too much sugar at the moment and berries are a great way of getting more vitamin c and iron. We also always add either spinach and broccoli to our dinners and I drink half a glass of orange juice every day, preferably with iron rich foods so that my body can make good use of it.

…and then, of course, I do have a few lovely squares of dark chocolate almost every day. I’m not really into sugar at the moment, but dark chocolate with mint flavour is the best thing ever right now.

I have gone past the point of being able to eat 3 big meals every day now, my stomach has shrunk too much and Froggy is taking up more and more space in there. So Instead I have a big breakfast, 3-4 snacks and a smallish dinner before a last snack an hour before I go to bed.

This is a typical day of eating for me at the moment.

Breakfast  – Decaf latte, 2 eggs and 3 ryveta. 
Snack 1 – Banana with peanut butter/an apple and some nuts. 
Snack 2 – Avocado with cottage cheese/ Ryveta and sardines/a small bowl of soup. 
Snack 3 – Babybell, some nuts and veggie sticks to dip in hummus/yoghurt with berries.
Dinner – Fish/chicken/duck with boiled veg or a salad. 

Snack 4 – Strawberries, blueberries and some dark mint chocolate. 

I feel that I do eat a bit more varied now when I’m pregnant, but I’m aslo a lot more aware of what I put in my mouth. But I donät feel like a eat a whole lot more than I normally do, just split up into serveral meals. The whole thing about ”eating for two” probably comes a bit later, but for now I feel great and I hope that the baby feels the same.

Of course, it’s always bad to talk about and focus on weight. But during pregnancy, it is really interesting (especially for other pregnant people) to see the weight curve. So I will share my stats with you. I’m in week 22 now and I have gained + 7 kgs from my regular weight so far.

Ok, give me all your best snack tips! How do you preggers gals eat and do you still have cravings?

In week 22 I have;

🎀  Started feeling those big sweeping motions everyone has been talking about. Garth was lucky enough to have his hand on the bump as Froggy was doing a roly-poly and honestly, I think he got a bit freaked out about all the action in there. The baby is definitely making it’s presence known.

🎀 I have felt really happy, full of energy and not too heavy. I have honestly forgotten about the bump a few times, but tend to get reminded as soon as I try to put some clothes on. I think I’m getting used to being pregnant and I don’t get as shocked seeing myself in the mirror in the morning anymore.

🎀 For the first time started longing for regular jeans. I have my eye set on some really nice mom-jeans for later in the year when I hopefully will be able to squeeze back into a somewhat normal jeans size again.

🎀 Booked our baby moon! Yay! We are off to Crete in Greece for a week in about 10 days time. I can’t wait to get away to the sun and spend some quality time with the hubby.

🎀 Realised that perfectionism and pregnancy don’t work very well together. But seripusly, if I am going to have to have a Linea Negra, could it at least not be straight? Mine actually misses my bellybutton, WTF?!

In week 23 I will;

🎈 Write a long list of all the things we need for the baby and what to buy before September. Everything from the content of the hospital bag to buggy, nursery furniture and a car seat. We also need to make a decision on what car we want to get.

🎈 Start ordering things that might take some time to be delivered, like the car seat and a crib. I’m very much looking forward to setting up the nursery, even though the baby won’t really be using it too much in the beginning.

🎈 Finally get my String shelves delivered. Don’t get me started on why it took so long. I will make a little blog office in the bit leading from the nursery to the garden. We are really lucky that the guest bedroom is big enough to house both a nursery for Froggy and a little office for me.

🎈 Start reading the book ”To give birth” by Gudrun Abascal. My sweet sister brought it over from Sweden for me.

Your turn! How are you feeling? I know some of you have had your scans this week, how did it go? Also, you non-preggers people, how are you?

Find more of my Bumpdates here;

Week 22 & Thoughts Around Birth
Week 20 & The Constant Worry

Week 19 & Working Out in Pregnancy

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
9kommentarer
  • Hej! Varit sugen på bär men vågar inte riktigt äta jordgubbar och sånt som inte är från Sverige. Hur har du resonerat kring det?

    Sara 2017-05-12 15:08:00
    Svara
  • Heeeej<3

    Jag undrar om du skulle vilja göra typ
    @Mina favoritserier och varför..". "mina favoritböcker" och varför osv! Skriva lite kort om dem varför du älskar/tycker de är viktiga osv! Vore kul 🙂

    Det vore också kul med ett inlägg på hur du uppfattar England vs Sverige. Engelsmän vs kvinnor. Kollar folket i England på hem till gården?? Haha. Vore kul och höra likheter och skillnader utifrån ditt perspektiv och varför du föll för London/England 🙂 Puss du är bäst!

    Sofie 2017-05-08 00:33:29
    Svara
  • Åh vad jag saknar att vara gravid när jag läser din blogg 😊 jag är snart 33 år och har 2 barn i 8 och 10 års åldern. Jag fullkomligt älskade att vara gravid och kan ibland sakna det. Tycker det är kul att läsa om er andra som är det nu. Njut av det 😍

    Hille 2017-05-07 21:46:32
    Svara
  • Hej Tess,

    Grattis till graviditeten! 🙂

    Jag har en liten personlig fraga som jag forstar om du du varken har tid el lust att svara pa, men om du kan ge nagon form av guidance sa skulle jag bli otroligt glad! Jag tittar pa att kopa i London men har inte rad med en 2 bed sa har fatt iden ar att kopa en nedgangen 1 bed garden flat och bygga en extension for att sedan convert till en 2 bed. Jag har forsokt fa en uppfattning over vad det kostar att bygga en extension men hittar cases i London dar det kostat alltifran £30,000 till £150,000. Vi kommer ha en ganska liten budget (Max £60k totalt inkl golv, badrum, ev. nytt fonster och kok). Dock kommer vi kunna gora det mesta invandigt sjalva, tex. mala, lagga golv, satta in kok (blir sakert IKEA och badrum (maste betala for plumber och kakalare). Kommer ihag att du skrev forut att ni genom Garths jobb viste hur mycket ‘man borde’ betala for renovering med extension och att ni raknade med att er totala renovering skulle kosta ca £40k-£60k, sa darfor undrar jag om du pa nagot satt kan ge mig klarhet i vad det faktiskt kostar. Holl ni verkligen er budget? I jamforelse med vad anda betalat sa verkar det sa lite. Ar £2,000 per kvadratmeter rimligt om man raknar med material (ej inredning som kok med vitvaror), planning fees, arkitetkostnader och byggare, elektriker?

    Skulle bli sa otroligt tacksam for lite hjalp!! Om du inte vill svara har sa far du garna maila mig ocksa.

    Kram

    Anna 2017-05-07 18:08:28
    Svara
  • Jag älskar att läsa dina blogg och dina inlägg, de är så otroligt välskrivna och jag blir så lycklig för din skull! Dock svider det alltid tyvärr lite i magen efter min egna längtan, i augusti har vi försökt i ett år att bli gravida. Jag brukar gå tillbaka till dina gamla inlägg där du skrev om när ni försökte, det lugnar ner mig. Inombords vet jag att min tid kommer, man måste bara ha tålamod. Jag hoppas hela dom graviditet blir kanon!
    Kram

    Antonia 2017-05-07 10:08:55
    Svara
  • Hej Tess! Så roligt att läsa och följa din blogg. Du upplevs väldigt jordnära och har en fin syn på livet. Du kommer nog bli en alldeles underbar mamma!
    En liten tanke, din minskade hunger kan ha att göra med att magen trycket på din magsäck. En av signalerna som säger till hjärnan att man är mätt, är blandannat tryck på magen (normalt efter man har ätit, men magen känner inte skillnad på om det är mat eller barnet som trycker). Därför kan gravida kvinnor känns sig mindre hungrig. Däremot minskar inte behovet!

    Hoppas du får en fortsatt bra graviditet och stort lycka till!
    /från en sjuksköterska

    Maria 2017-05-07 09:05:19
    Svara
  • Haha vet vad du menar! Min linea nigra var inte helt rak – från ovansidan smög den sig in på högra sidan av naveln och från nedsidan på vänstra sidan så såg ut som en vortex med naveln som mittpunkt !

    Kristin 2017-05-06 23:07:59
    Svara
  • V 33 och varit till BM tidigare i veckan. Jag har gått ner 1 kg och magen växer inte riktigt.. ska boka in ett nytt möte så får vi se om jag blir skickad på tul.

    Annars.. bebbe har blivit så stark och hela magen gungar. Starka sparkar som gör en lite illamående på nåt vis. Men samtidigt såå häftigt! Känner var ryggen går och huvudet verkar fixerat.
    Ska snart börja boa! Fixa vaggan, tvätta kläder och filtar..
    Har beställt amningskudde, kudde till bebis mm. Så det mesta är fixat tror jag! Annat smågrejs tar vi sen om behovet uppstår, som bröstpump osv.
    Nedräkning på riktigt! Skulle gärna föda i v. 38..

    Carro 2017-05-06 20:10:50
    Svara

senaste från Mode

Tess Montgomerys webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Mode
Chrystelle Eriksberger
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Susanne Barnekow
Home
Andrea Brodin
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Sandra Beijer
Home
34 kvadrat
Mode
Paulina Forsberg
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Hälsa
Ida Warg
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Makeup by Lina
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Vanja Wikström
Lifestyle
Tess Montgomery
Hälsa
Josefines Yoga
Man
Niklas Berglind