Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

My Spring Favourites

SE ALLT

Bumpdate Week 19 & Working Out In Pregnancy

For the English version, please go to the bottom of the post

19 veckor, herregud vad tiden springer och nu är det redan påsk!

September känns fortfarande väldigt långt borta, men om tiden går så fort som den har gjort de senaste veckorna så kommer sommaren att vara här om en sekund. Iiik, jag är långt ifrån redo.

I dag har jag som plan att blogga, möta upp Bailee hemma hos henne och efter det blir det gravidyoga. Jag har märkt att det är lite olika mellan länderna vad de rekommenderar träningsmässigt när man är gravid. Här säger de först och främst att man kan fortsätta med den typen av träning som man har gjort innan, minus vissa övningar.

Du ska helst inte;

Ligga på rygg alls efter 20 veckor – Livmodern är tung och kan trycka på viktiga blodådror som du och barnet behöver.

Stretcha djupt eller böja ryggen för mycket bakåt – Relaxinet gör lederna ostadiga och det är lätt att överstretcha.

Situps – magmusklerna har börjat separera och du vill inte att de ska slitas isär. Det finns andra bra magövningar om du vill träna magmusklerna som är tillåtna.

Hålla andan – Så om du vet med dig att du håller andan när du till exempel lyfter tunga vikter så kan det vara värt att lätta lite och se till att syretillförseln inte störs.

Stå i yoga poser för länge – Det kan hämma blodtillförseln.

Dyka eller sporter som medför risk för fall eller skada.

Träna i varma rum eller ute när det är för hett. 

Min physio coach Sally har även lagt till att vi inte ska stå på ett ben, då höften är ostadig under graviditeten och det kan medföra problem senare. Hon ser även till att vi alltid kan prata samtidigt som vi tränar, så att det aldrig blir för intensivt.

Vad säger man i Sverige, är det ungefär samma riktlinjer?

Just nu tränar jag med min gravidgrupp på tisdagar, då jobbar vi mycket med kettlebells, fria vikter, gummiband och så avslutar vi med gravidspecifika saker som kiegels, bump lifts och att jobba med stela ryggar och andra gravidproblem.

Sedan kör jag även gravidyoga både på torsdagar och lördagar. De är väldigt stretchiga och sköna för kroppen, men utan att gå för djupt eller bli för ansträngande. Vi tränar i 1 h 15 min och de sista 15 minutrarna är till för yoga nidra, det vill säga yoga ”sömn”. Då får vi helt enkelt ta en liten tupplur under filtar med en kudde mellan knäna, hur skönt som helst!

Jag känner att mitt schema med 3 träningstillfällen i veckan är precis lagom just nu. Jag håller mig aktiv, men överanstränger mig sällan. 

Ni som är gravida, hur tränar ni? 



I vecka 19 har jag;

🎀 …och Garth till vår stora förtjusning börjat känna Froggys sparkar genom magen! Whopp whoop! Det är inte alla som känns, men när hen får till en riktig 10 poängare så känns det ordentligt i handflatan. Det är så himla coolt och häftigt för Garth att få vara med och känna lite han med.

🎀  Varit tröttare. Jag vet inte om det är mycket som händer i kroppen just den här veckan, men jag har absolut haft en dipp i energi och speciellt i går var det extra jobbigt. Jag tog i ganska hårt på träningen i tisdags och är mör i hela kroppen från det, så jag undrar om det kan påverka en smula.

🎀  Fått mina första Braxton Hicks. Det är mindre samandragningar som är vanliga att få från mitten av graviditeten och framåt. Man märker dem genom att hela livmoderna drar ihop sig och blir som en hård boll. Det gör oftast inte ont, men obehangligt är det allt. Jag får mina på morgonen innan jag går upp ur sängen, så nu ska jag se till att dricka ett stort glas vatten så fort jag vaknar på morgonen för att se om det hjälper.

🎀  Bokat in mig hos min doktor för att få kikhostvaccin om 2 veckor. Här får mamman det runt den 20e veckan så att barnet via min kropp får lite skydd när de är nyfödda. Är det samma sak i Sverige?

I vecka 20;

🎈  Är vi halvvägs, så himla sjukt och coolt! Man vinner visserligen en månad i början, men ändå.

🎈 Har vi vår 20-veckors ultraljud. Det är då många tar reda på könet av bebisen men vi har bestämt oss för att vänta till födseln. Vad jag förstår är det här ultraljudet till för att ta en ordentlig titt på barnet och se att det utveckas som det ska. Jag är så spänd på att få se vår lilla skrutt igen!

🎈 Hoppas jag på att ha mer energi igen, det är så jobbigt när hjärnan känns som kola.

Som vanligt vill jag jättegärna veta hur ni mår och hur veckan har varit, gravida eller inte. 

Här hittar du mina tidigare veckor;

Week 18 & 5 Things I Didn’t Expect in Pregnancy.
Week 17

Week 16

For the English version, please click below.

I can’t believe it’s already week 19, time is flying. It’s already easter, crazy!

September does still feel really far away, but soon the summer will be here and I’m really not ready. I’m so glad we have 9 months to prepare for the little one to join the family.

Today I’m blogging away and then I’m off to Bailee’s house for a catch up before pregnancy yoga tonight. I love my yoga at the moment, the stretches makes me feel much more supple and loose and it brings relief to joints and back.

There seem to be quite a lot of conflicting advice regarding exercise in pregnancy, but for most people, the doctors and midwives seem to encourage it. They say that we should be able to do whatever exercise we did before we got pregnant, with a few tweaks.

These are things to skip;

Any exercise flat on your back after 20 weeks – The uterus is getting heavy and can put pressure on important arteries needed to supply blood to us and the baby.

Stretch too deep or bend too far backwards – The relaxin in our bodies are making our joints over flexible and it’s easy to overstretch during pregnancy.  This can lead to complications with the joints later, so it’s probably worth not to push it too much.

Situps – Out stomach muscles start separating as soon as we get a bump and if we are not careful they can tear. There are other pregnancy-approved abs exercises to choose as an alternative.

Hold your breath – If you like me hold your breath when you lift weights, then it might be time to go a bit easier. It’s really important for the baby to never cut off the flow of oxygen.

Stay in poses for too long – This can restrict circulation and cut off blood flow in the body.

Scuba diving or any sports where you might fall over or get injured.

Work out in hot rooms or outside on a hot day –  Some people do hot yoga when they are pregnant, but it’s not recommended.

My lovely physio Sally has also added a restriction on one-legged exercises like lunges. This is because the hips are unsteady during pregnancy and two legs together are stronger than one. She also makes sure we always can have a conversation during class, so she knows we are not overstraining our bodies.

Do you agree? Maybe you have something to add?

At the moment I go to my pregnancy circuit class on Tuesdays. We work a lot with kettle bells, bands and free weights. And we always finish off with pregnancy-specific exercises like kiegels, bump lifts and stretches for sore backs and legs. 

I also go to pregnancy yoga on Thursday nights and on the day on Saturday. There I get a great stretch, but without going too deep or hard. We work out for 1h 15 mins and the last 15 minutes are dedicated to ”yoga Nidra”, it translates to ”yoga sleep”. You guessed it, it’s a lovely restoring nap with blankets and pillows between our knees! Exactly what a group of tired preggers ladies need. 

I feel really comfortable with this schedule, I go three times a week and feel like I’m keeping active, but I rarely feel exhausted.

How do the rest of you preggers ladies work out?



In week 19;

🎀 …Garth and I have finally started feeling those precious little kicks trough the belly. Not all of them are strong enough to be noticeable, but when Froggy get’s a good one in we can really feel it. You go mommy’s little kickboxer!

🎀  I have been a bit more tired. I’m not sure if there are extra tiring things happening in the body right now or if I just overdid it a bit at my exercise class on Tuesday. But especially yesterday I was pretty pooped.

🎀  I have had my first Braxton Hicks. These are minor contractions commonly noticeable from mid-pregnancy and all the to the end. The uterus contracts and become like a hard little ball. It’s quite uncomfortable, but not dangerous. I tend to get mine in the morning before I get up from the bed and to prevent it I will try to drink a big glass of water every morning when I wake up.

🎀  I have made my appointment wit the GP to have my 20-week whooping cough vaccine. Apparently, if I have it done now, my baby will get some protection against this deadly disease once it’s born.

In week 20;

🎈  We will be half way trough the pregnancy. So cool and kind of scary too. I guess you do kind of ”win” a month in the beginning before even knowing about the pregnancy.

🎈 We have our 20-week scan booked! A lot of people choose to find out the gender, but we have decided to keep it a surprise until the end. If I’m correct this scan will properly check the baby’s body to make sure everything is developing at a good pace. I can’t wait to get to see our little one on the screen again!

🎈 I hope to get y energy back, it’s so annoying to walk around with a brain that is barely functioning.

How are you guys doing, how was your week? (preggers or not?)

Check out my other weekly updates;

Week 18 & 5 Things I Didn’t Expect in Pregnancy.
Week 17

Week 16

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
8kommentarer
  • I Sverige så är rekommendationerna att fortsätta med den träningen man håller på med så länge det känns bra i kroppen.

    Jag simmade fram till v 39 med sonen, så skönt!!!

    Erika 2017-04-14 14:18:26
    Svara
  • Jag har väldigt dålig koll på vad man ska undvika träningsmässigt i Sverige faktiskt, min barnmorska nämnde inget specifikt utan sa mest att det är bra att röra på sig. Själv har jag varit fruktansvärt dålig på att hålla i gymmandet sen jag blev gravid, mest för att jag varit så trött på kvällarna. Men jag rider fortfarande, eftersom min barnmorska tyckte att det bara var att köra på så länge som det känns bra (är i vecka 19). Upplever dock att jag känner mig svagare än vanligt, tror det jag med det ökade blodflödet att göra så det börjar kanske bli dags att dra ner även på ridningen.

    Åh vi var på ultraljud idag 🙂 så häftigt! Vi gjorde ett tidigt ultraljud i v 13 vilket också var häftigt, men jag blev förvånad över allt de kunde se på ultraljudet nu. Vi fick inte bara se hjärtat slå, utan hon pekade ut hjärtats kammare, förmak och klaffar, visade magsäcken och njurarna, och till och med blodtillförseln till navelsträngen! Vi valde dock att ta reda på kön, och vi ska få en liten kille, men om jag ska vara helt ärlig så kändes det ganska så oviktigt efter att man fått sett att allt annat såg bra ut 🙂

    Carolin 2017-04-13 22:47:37
    Svara
    • Svar på Carolins kommentar.

      Jag tror att det är lite olika saker som gäller från land till land, här rekommenderar de i första hand gravidspecifika träningar, men jag tror även att vi har koll på vad våra kroppar klarar av.
      Ultraljuden är så himla mysiga, det är verkligen en liten smygtitt innan den stora dagen och det är så skönt att höra att allting ser ut som det ska.

      Tess 2017-04-24 13:12:01 http://tessm.metromode.se/
      Svara
  • Jag födde igår! Lillebror kom dagen efter bf så ändå ganska punktlig 🙂 värkarna startade strax innan 01 och 07:36 på morgonen sköt han ut (sekunder efter att vattnet gick i förlossningssängen). En snabb och smidig förlossning och vi fick åka hem redan efter lunch. Hemma väntade storebror på 14 månader som nog mer var intresserad av blöjpaketen vi kom hem med än den sovande minimänniskan i babyskyddet, haha

    Alexa 2017-04-13 19:58:29
    Svara
    • Svar på Alexas kommentar.

      Ååå grattis!! Så otroligt roligt! Coolt att han var så pass i tid ändå och vilken snabb förlossning. Jag hoppas att jag får en sån jag med! Haa 14 månader är ganska ungt fortfarande, emn tänk vad de kommer att leka när de blir lite äldre

      Tess 2017-04-24 13:13:17 http://tessm.metromode.se/
      Svara
  • In i v.30 idag. Så nu är jag i en tillväxtfas som jag gruvar mig för. Tycker jag blir större för varje dag! Börjar blk tugnt.. får till nåt styrkepass då och då, plus nån promenad. Men tycker det är lite för obehagligt, känns som bebben ska glida ur!
    Klarar mig undan från så mycket krämpor men börjar komma nu.

    Carro 2017-04-13 19:50:17
    Svara
    • Svar på Carros kommentar.

      Jag känner att jag har haft en tillväxtfas hela graviditeten, magen bara växer och växer. Fast lite lysigt är det i alla fall fram till det blir jobbigt. Jag kan tänka mig att de sista 10 veckorna är ganska så tunga. Håller tummarna att du klarar dig utan några större krämpor. 10 veckor kvar!

      Tess 2017-04-24 13:14:32 http://tessm.metromode.se/
      Svara

senaste från Mode

Tess Montgomerys webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Dasha Girine
Home
Andrea Brodin
Hälsa
Träningsglädje
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Sandra Beijer
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Linn Herbertsson
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Fanny Ekstrand
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Elin Johansson
Hälsa
Foodjunkie
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Sanne Alexandra
Mode
Chrystelle Eriksberger
Man
Niklas Berglind
Man
Marcus Schuterman
Man
Viktor Frisk