Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

My Christmas Favs

SE ALLT

How To Practise Mindfulness When Working From Home

How to work from home in a mindful way by TessM.se

For the English version, please go to the bottom of the post.

—-

När man jobbar 9-5 på kontor verkar idén att jobba hemma nog ganska avslappnad i jämförelse och på vissa sätt stämmer det absolut, men det finns definitiv nackdelar med.

—-

Problemet när man jobbar hemma är att man är ensam i sitt eget hem istället för att ha kollegor, specifika tider och ett skrivbord som är gjort för att jobba vid. Om man som jag inte är ett fan av att gå upp supertidigt så är det givetvis helt perfekt att få välja sina egna tider, så länge det finns en struktur.

Det är just runt strukturen som jag märker att många hemmajobbare har problem. Om man inte behöver börja jobba vid en viss tid, så är det lätt att skjuta på det och baaaara göra den där saken först… samma sak med att sluta jobba, om man sitter hemma är det lätt att jobba många fler timmar in på kvällarna och nätterna än vad som är hälsosamt.

Efter 10 år som bloggare har jag hittat en formula som funkar bra för mig, vi är alla givetvis olika men idén runt struktur och hur man kan undvika att förvandla sitt hem till ett ”kontor” där hjärnan snurrar runt jobb 24/7 är samma.

—-

Så här ser mitt ungefärliga schema ut en vanlig vardag;

08.00 – Mitt alarm ringer. Jag vaknar till, gosar lite med Olive, lägger upp en bild på Instagram och börjar därefter min morgonrutin (10 minuter meditiation, affirmationer och tacksamhet) innan jag klär på mig och går ut i köket. Där tar jag 20 minuter att mata Olive, städa upp lite, lyssna på nyheterna och laga frukost till mig själv.

09.00 – Börjar min arbetsdag och då öppnar jag datorn och sätter mig ner med min kaffe. Jag har en rutin att börja med att svara på brådskande emails innan jag skriver blogginlägg nummer 1.

11.30 – Liten paus att leka med Olive, tvätta, hämta posten eller ringa ett samtal eller två.

13.00 – Första blogginlägget är klart och uppe och jag har svarat på emails och annat admin, nu har jag tid att gå på castingar, gå till parken med Olive, tvätta kläder, gå till affären, plåta bilder till bloggen och äta lite lunch innan jag börjar med blogginlägg no 2.

16.00 – Dags för inlägg no 2 och andra vågen av att svara på emails och jobba lite runt Instagram, Twitter, Pinterest och alla andra social media kanaler. Om jag har flera castingar så förskjuts inlägg 2 till efter klockan 6 då agenturen stänger.

17.45 – Jag ringer in till agenturen och får mina castingar och eventuella jobbdetaljer för nästa dag. Det är nu jag kan börja planera nästa dag.

19.00 – Garth kommer hem och vi börjar laga middag. Vanligtvis sätter jag stopp på jobbet nu, men om jag har mycket att göra sätter jag mig även ett par timmar efter middagen, annars blir det ett avsnitt av någon serie vi följer eller Xfactor om jag inte har hunnit titta på helgen. Minst en kväll i veckan har jag ett event att gå på, men jag försöker alltid att vara hemma innan midnatt.

23.00 – Läggdags, jag läser ofta till 23.30 för att varva ner ordentligt.

På helgerna jobbar jag även mellan 4-6 timmar på Söndagen då vloggen tar mycket längre tid att filma och klippa än ett vanligt inlägg. Nuförtiden tar jag ledigt på Lördagar, så att jag i alla fall får en dag i veckan då jag inte jobbar, för min häsa och mitt äktenskaps skull.

Mina bästa tips för att jobba hemma på ett bra och ickestressigt sätt är;

1. Skaffa dig en bra morgonrutin och sätt en tid då du börjar jobba, samt en då du helst ska sluta. Det är viktigt att ha struktur, så att du kan koppla bort och vara ”ledig” både innan och efter din jobbdag.

2. Ha ett ”kontor” som helst inte är i sängen eller soffan. Om du inte har plats för en jobbhörna, sitt vid matbordet. Om du börjar jobba lite överallt i hemmet så kommer du att sammankoppla hela ditt hem med jobb. Speciellt sängen är superviktigt att aldrig jobba från, det är ett ställe för avslappning, inte stress.

3. Klä på dig, tvätta ansiktet och borsta tänderna så att du är helt redo för att gå till ”kontoret” på morgonen. Det hjälper dig att komma in i rätt humör för en produktiv dag.

4. Ge dig själv pauser att göra någonting helt annat. Hushållssysslor, lyssna på en podcast, gå ut med hunden eller ring en kompis. Hjärnan kan inte vara ”på” i 10 timmar.

5. Ät inte framför datorn, ta en paus och sätt dig någon annanstans. Du måste ge dig själv en ordentlig lunchpaus så att du kan njuta av maten du äter. Det är så lätt att hoppa över måltiden och bara småäta hela dagen annars.

6. Gör en rimlig to-do list varje morgon, så att du vet exakt vad som är brådskande och vad som kan vänta till nästa dag. Det värsta är att komma på någonting sent på kvällen och behöva sätta sig framför datorn igen.

7. Få mänsklig kontakt. Om du inte kan möta någon på en kaffe eller en promenad, ring familj eller vänner. Det kan vara väldig ensamt att jobba hemifrån. Jag vet precis när jag inte har fått vara tillräckligt social under dagen, för då snackar jag sönder stackars Garths öron så fort han kommer hem på kvällen.

—-

Jobbar du hemifrån? Har du några bra tips för att bli mer organiserad och effektiv utan att konstant jobba? Dela gärna i kommentarerna.

—-

Fler Mindful Monday – inlägg hittar du här;

Please Remeber To Be Nice To Yourself
3 Useful Tips on Stress & Meditation
The Art of Believing In Yourself

…och om du väljer att följa bloggen på Bloglovin’ så blir jag jätteglad.

—-

For English version, please click below

How to work from home in a mindful way by TessM.se

—-

When you work 9-5 in an office, I think the idea of working from home seems quite relaxed in comparison. Working in your PJs, raiding your own fridge whenever you like and listening to whatever music you fancy. And sure you have a bit of that, but there are some serious downsides too. 

—-

The biggest negative with working from home is the lack of an office filled with colleagues, a desk and a structured day. If you like me are not a fan of early mornings, then it’s great to be able to pick my own hours, but only if there is a set structure.

I think this is where a lot of people struggle. If you don’t have to start work at a specific time, it’s really easy to push it a little bit. ..and a bit more… maybe I should just watch that X factor show I missed? etc. And it’s also really hard to finish your day if no one reminds you of the time or is there to tell you to go home. It’s very easy to end up working way too many hours in a day and it’s definitely not healthy. Structure is the key.

After having blogged from home for 10 years now, I have found a pretty good formula that works for me. Obviously, we will all have different stuff to do in the day, but the idea is the same. Make yourself a shedule and stick to it. It’s so important not to turn your home into an office 24/7.

—-

This is my shedule for an average day;

08.00 – My alarm goes off (Birdsong, it’s very relaxing to wake up to, try it out!). I take a few minutes to wake up, cuddle Olive and then I have to post my first Instagram of the day.

Before I leave the bedroom I take some time to start my morning routine. I meditate for 10 minutes using the Headspace app, do my affirmations and write down what I’m grateful for before I get dressed and head for the kitchen. I take about 20 minutes to feed Olive, clear up a bit, faff and make myself some breakfast before my workday start.

09.00 – I make a coffee and sit down at the kitchen table with my laptop. Now I’m at work. I always start by answering any urgent emails before I start writing blog post #1.

11.30 – A small break to play with Olive, throw in a wash of clothes, empty the dishwasher and make some calls.

13.00 – The first blog post is done and has been published and I have answered most of my emails. Now is the time to go to castings, take Olive for a walk, maybe meet up with a friend for a coffee, have blog meetings, shoot blogphotos , buy groceries and have some lunch before I start blog post #2.

16.00 – I sit down in my ”office” again with a cup of tea. Time to write post #2, answer the rest of my emails, check comments on the blog, Instagram and YouTube and work with my social channels. If I have more castings than one, the blog will have to wait until after the agency closes at 18.00.

17.45 – I call or email the agency to get my castings or possibly job details for the next day. This is when I can start planning for the day after.

19.00 – Garth comes home and we start dinner. I try to be done with my work for this time, but if I have a lot on I will have to sit a few hours after dinner too. If not we end up watching an episode of a favourite series before it’s bedtime. At least once a week there will be an event to go to, but I always try to be home before midnight.

23.00 – Bedtime and to wind down I read my book until 23.30.

Since I also blog on weekends, I have to work 4-6 hours on Sundays. The vlog still takes me a really long time to make and edit, so most of my Sunday afternoon I’m busy with work. These days I take Saturday off, so I can disconnect for at least one day every week, for my sanity and marriage. Working 7 days a week is really not recommended and detrimental to our health.

My best tips to work from home in a Mindful way are;

1. Create a suitable morning routine and decide what time you will start working, have breaks and preferably also a time when to stop. It’s really important not to feel like you are constantly on call for work.

2. Have an ”office” space that is not in your bed or on the sofa. If you don’t have space for a proper desk, sit at your kitchen table. If you work all over your house, then you will start connecting all of these places with work. So I can’t stress enough how important it is not to work in bed unless you fancy a racing mind and insomnia at night.

3. Get dresses, wash your face and brush your teeth before you start working. Make sure you are ready for a day ”at the office”. This will help you get into the right mindset in the morning. You don’t have to be a slob just because no one can see you…

4. Schedule breaks where you do something completely different. Maybe housework, call a friend, go for a walk with the dog or listen to a podcast. No brain can be ”on” for 10 hours straight and still be productive.

5. Don’t eat in front of your laptop. Take a break and sit somewhere else, in the summer why not outside? It’s really important to give yourself a lunch break so you can really enjoy the food you are eating. It’s too easy to skip a meal and snack all day long otherwise.

6. Write a realistic to-do list every morning. This way you know exactly what is important and what can wait until the next day. The worst is to remember something important and have to sit down again late at night. Give yourself that peace of mind.

7. Make sure to get some human interaction. Meet someone for a coffee or a walk, or at least call friends or family for a chat during the day. It’s so important to not get too lonely when you are working from home. I know when I haven’t had enough socialisation in my day because I end up talking Garth’s ears off when he gets home at night…

—-

Do you work from home? Maybe you have a great tip on how to be more efficient, but still mindful? Please share with the rest of us in the comments.

—-

You can find more Mindful Monday Posts Here;

Please Remeber To Be Nice To Yourself
3 Useful Tips on Stress & Meditation
The Art of Believing In Yourself

…and please feel free to follow this blog on Bloglovin’ if you like what you see.

—-

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
1kommentarer
  • Hej Tess! Vad intressant att läsa detta. Jag jobbar också hemifrån och tycker att du fått med riktigt bra tips här.

    En sak jag också skulle rekommendera är att ta minst en promenad varje dag. Nu gör ju du såklart det i och med att du har Olive. Men jag har inte något husdjur och för mig är det superviktigt. Ofta går jag direkt på morgonen bara för att komma igång och få fart på min dag så jag inte slappar runt hemma. Jag rekommenderar även att promenera om man har något beslut man försöker ta men där man har hakat upp sig och inte kommer vidare- en promenad ger perspektiv och skingrar tankarna och jag kommer nästan alltid tillbaka med ett beslut som känns rätt.

    Tack för en toppenbra och välskriven blogg! Kram

    Ida 2016-11-28 22:38:38
    Svara

senaste från Mode

Tess Montgomerys webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Josefin Dahlberg
Home
Andrea Brodin
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Susanne Barnekow
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Linn Herbertsson
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Sandra Beijer
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Mode
Mathilda Weihager
Mode
Petra Tungården
Hälsa
Foodjunkie
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Tess Montgomery
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Paulina Forsberg
Mode
Emma Danielsson
Man
Niklas Berglind