Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Current Obsessions

SE ALLT

10 Things To Do Every Day To Make You Happier

Mindful Monday - 10 Things To Do Evry Day to make you happier

1. Snooza inte – Det värsta med att vakna är att vakna, så att snooza betyder att du gör det dubbelt upp. Helt onödigt och stressar kroppen mer än vad den lilla stunden sömn ger.

2. Drick ett stort glas vatten – Så fort du vaknar för att se till att kroppen och knoppen får den vätskan som har gått förlorad under natten.

3. Bädda sängen – Det skapar en bra rutin, gör dig gladare att se när du går förbi sovrummet och gör sängen så mycket härligare att krypa ner i på kvällen. Det finns så många fina plädar, kuddar och överkast att leka med, jag byter ut våra efter säsong.

4. Ät frukost – Du behöver energi så fort du vaknar och allra helst mat som inte innehåller för mycket socker för att starta dagen utan att vara sockerhög för att sedan crasha. Om du tränar mycket så är ägg en bra idé, annars testa avocado på toast med haloumi, super gott och mättande.

5. Gör en to-do lista – och skriv ungefärliga klockslag, men var inte för hård mot dig själv om du inte håller dem, de är mer där som en guide och för att ha en struktur på dagen. För över de to-dos som inte hanns med till nästa dag.

6. Säg någonting snällt till dig själv – Om det inte är affirmationer, testa att tänka på 3 saker som du är bra på/har gått bra nyligen och ge dig själv en mental klapp på axeln. Det är så lätt att fokusera på det negativa i livet, så gör ett aktivt val att vara positiv mot dig själv.

7. Säg någonting snällt till någon annan – Välj en person i din närhet, tänk på vad deras positiva sidor är och ge dem en komplimang för det. Inte bara kommer det att göra deras dag bättre, du kommer att bli glad av att göra dem glada, plus att er relation även kan förbättras, så win-win. Bonuspoäng – välj någon som är stressad och irriterad. Du kanske inte får samma gensvar, men det kommer att göra skillnad för dem.

8. Ta en liten stund för dig själv – Det behöver inte vara många minuter, men gör någonting varje dag som får dig att varva ner och fokusera på nuet. Jag föredrar meditation, men det kan lika gärna vara att bläddra i cosmopolitan, kolla söta katter på youtube eller måla naglarna. Så länge det är stressfritt och någonting du tycker om att göra.

9. Dra ner på koffeinet – Det är en väldigt bra hjälp för stunden, men att vara konstant alert och ”på” är inte bra för våra stressnivåer och kan ge riktigt jobbiga dippar. För att inte tala om att det påverkar kvalitén av vår nattsömn. Om du som jag mest dricker kaffe för smakens skull, testa decaf. Jag har nespresso pods hemma och dricker en vanlig och en decaf varje dag och känner ingen direkt skillnad på smaken. Så nästa gång du vill ha en kaffe, om det bara är på rutin eller sent på eftermiddagen/kvällen, testa att be om decaf.

10. Utvärdera din dag – Titta tillbaka på dagen och se vad som gick bra och vad som hade kunnat gå bättre. Det är de aktiva valen vi gör i våra liv som faktiskt tar oss farmåt. Det som ”bara händer” är det som gör att vi flyter med. Ju mer kontroll vi har över våra egna mål och vägen dit desto snabbare kommer det att hända. Vi människor gillar att ha kontroll och ju mer inflytande vi har över våra egna liv, desto lyckligare blir vi.

Har du några tips på saker man kan göra för att bli lyckligare? Dela gärna i kommentarerna!

Kolla även in andra Mindful Monday inlägg;

Time To Fall Clean Your Relationships
10 Minutes A Day For A Happier Life
The Power of Affirmations

och missa inte att följa mig på Bloglovin’

For English, please click below

Mindful Monday - 10 Things To Do Evry Day to make you happier

1. Don’t snooze – The worst thing about waking up is the actual waking up bit. So when you snooze, you do double (or triple) the work. This is so unnecessary and will make you a lot more stressed and counteract any benefit you would get from those extra few minutes of sleep.

2. Have a big glass of water As soon as you wake up, make sure to replenish the hydration you lost during the night. This is to make sure you start your day with your body and brain function at the ultimate level for the day ahead.

3. Make your bed Making the bed creates a morning routine, makes you happier when you walk trough your bedroom during the day and it’s soo much nicer to go to sleep in a nice environment in the evening. There are lots of great throws, pillows and bedspreads to choose from, I always change our bed setup with every season.

4. Have breakfast  When you wake up, you will be needing a bit of energy. Try to resist going for the easier, sugary option and instead, plan your breakfast in advance. Eggs are great if you work out a lot, otherwise, why not try mashed avo on toast with halloumi on top, so tasty and filling too.

If you start your day with sugary cereals or baked goods, you will get a massive blood sugar spike and not too much later your mood will drop. This will give you a yoyo-situation for the rest of the day. So start eating well and most likely you will make better choices during the rest of your day.

5. Make a to-do list – Add approximate timings, but don’t be too hard on yourself if you don’t keep them. The timings are more as a guide and for structure than anything else. If there is something you didn’t have the time to do, then just move it over to the next day.

6. Say something nice and encouraging to yourself –  If you are not too keen on affirmations, they just take a moment to think about 3 things you like about yourself or 3 things that have gone your way recently and give yourself a mental pat on the back. It’s so easy to focus on all the negatives in life, so make sure to make the active choice of treating yourself in a positive way.

7. Say something nice and encouraging to someone else – Chose a person, think about their positive traits and compliment them for it. It’s not just going to make them feel better, but you will also feel pretty good yourself. And on top of this, your relationship might benefit too, win-win! For extra credits – Choose someone who is a bit stressed or grumpy. You might not get as much positivity back, but you will have made a difference to their day.

8. Take a moment for some me-time – You don’t have to schedule many minutes for this, but just make sure to do something every day that makes you relax and live in the present. I prefer meditation, but if you fancy painting your nails, watching funny cats on Youtube or reading Cosmo, that’s completely ok too. As long as it’s pressure and stress-free and makes you feel happy and relaxed.

9. Have less caffeine – Caffeine is a great help to boost our brain and body now and then, but to constantly be buzzed and ”on” is not healthy and creates stress and tension in the body. It might also give you pretty bad dips that only can be saved with either more caffeine or sugar, and it will make you sleep badly at night too. If you, like me, mainly have coffee for the taste, why not try decaf? I have decaf nespresso pods at home and have one regular pod and one decaf every morning. I can’t actually feel any different taste wise, but it keeps me a lot more even in energy over the day. Try asking for decaf next time you just fancy the taste or if it’s late in the afternoon or at night.

10. Evaluate your day – Look back at your day and make a mental note of what went well and what would have needed more work or a different approach. It’s the active choices we make in our lives that bring of forwards towards our goals. The things tat just ”happens” only keep us afloat, so the more control we have over our lives, the quicker we will end up at where we want to be.

As humans we want to feel in control of our lives and the more influence we have in the outcome, the happier we will become.

—-

Do you have any great happiness-tips? please share them with the rest of us in the comments!

Don’t forget to check out these Mindful Monday posts;

Time To Fall Clean Your Relationships
10 Minutes A Day For A Happier Life
The Power of Affirmations

and I would be super happy if you chose to follow the blog on Bloglovin’

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
2kommentarer
  • Vilket bra inlägg! Svåraste lär väl bli att dra ner på koffeinet (för oss som inte bara dricker det bara för smakens skull)…
    På tal om koffein… Jag undrar om du skulle vilja ta upp ett väldigt känsligt ämne (särskilt i Sverige) men som jag tycker är viktigt/intressant.
    Sen jag flyttade till UK har jag märkt hur vanligt det är med droger här jämfört med Sverige. De finns överallt o människor verkar tycka att det är precis lika normalt att ta droger när man festar som att dricka alkohol. Kan tänka mig att det måste vara mycket värre i London.
    Så jag undrar, hur ställer du dig till droger? Har du noll tolerans eller kan du umgås och festa med människor som tar dem? Vad är din erfarenhet av den kulturella skillnaden (Sverige/UK)?
    Det skulle vara jättekul att läsa vad du har att säga i ämnet!

    Malin 2016-10-03 17:23:49
    Svara
  • Friskluft! Om det så är 10 minuter på lunchen i solen, en promenad från tunnelbanan eller en långpromenad.
    Om det är ljust ute så ännu bättre 🙂

    Angelica 2016-10-03 16:29:50
    Svara

senaste från Mode

Tess Montgomerys webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Hälsa
Foodjunkie
Mode
Mathilda Weihager
Lifestyle
Linn Herbertsson
Mode
Pamela Bellafesta
Home
Andrea Brodin
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Mode
Paulina Forsberg
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Susanne Barnekow
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Elin Johansson
Man
Niklas Berglind
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Tess Montgomery
Mode
Emma Danielsson
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Vanja Wikström