Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Current Obsessions

SE ALLT

Det där med att rösta som utlandsboende

Jag står i valet och kvalet (no pun intended) om jag ska rösta i det svenska valet eller inte.

  • Å ena sidan känner jag att jag inte riktigt tycker om vad som händer i Sverige politiskt för tillfället. Jag gillar inte att högerextremister är på frammarsch i hela Europa och skulle vilja rösta just för att sätta ner foten i den frågan. Jag har även min familj som bor i Sverige och skulle på så sätt vara med och påverka deras framtid.
  • Å andra sidan har jag bott i London i snart 10 år och har inga planer på att någonsin bo i Sverige igen. Är det verkligen fair att jag ska få påverka Sverige då Sverige inte riktigt påverkar mig? Jag är även rädd att jag genom att fokusera så mycket på vilket parti jag inte vill rösta på faktiskt ändå lägger min röst på ett parti som jag kanske ändå inte riktigt skulle ha valt om jag bodde i Sverige och var mer insatt. Jag kommer liksom aldrig behöva ta konsekvenserna om jag skulle rösta fel eller få fördelarna heller för den delen. Är det rätt?

Jag tycker att det här är jätte svårt och jag måste verkligen bestämma mig snart.

Uppdatering – Det här handlar inte om att jag inte VILL eller ORKAR rösta. Det handlar om att jag inte vet om det är rätt att jag ska få påverka, även om jag är svensk medborgare, just för att jag inte kommer att bli påverkad av det politiska klimatet i Sverige personligen. Är det ETISKT rätt?

Jag har gjort SvDs valkompass och har lite mer koll på hur jag skulle vilja rösta om jag bestämmer mig för att jag tycker att jag bör. Valet handlar väl inte enbart om att rösta ner SD?

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
41kommentarer
  • Håller med alla ovanstående. Rösta och rösta inte blankt. Alla röster på ett parti är en röst mindre på SD. Extra viktigt val i år. <3

    Emma 2014-09-08 08:21:06
    Svara
  • MEN, hur många här anklagar dig för att inte orka eller vara lat?! Har du ens läst svaren?
    Nej, det handlar inte bara om SD, men du verkar leva i din egna lilla bubbla om du inte tror att valet påverkar dig ändå. Visst det är Sverige, men Sverige är med i EU vilket UK också är. Du kunde en gång åka till England pga det.
    Är det etiskt rätt undrar du, ja säger jag. För du blir påverkad! Det enklaste exemplet är som många andra sagt, du bloggar på en svensk sida. Du blir påverkad av internet, social media och copyright regler som Sverige har.

    Det är ditt val i slutändan så jag tänker absolut inte predika, blir bara irriterad över att du tror enda motargumentet vi har är att du är "lat".

    Emma 2014-09-07 13:26:52
    Svara
    • Svar på Emmas kommentar.

      Hej Emma!

      Inser du hur otrevlig din kommentar verkar? Även att du verkar anta en hel del saker om hur jag tycker och känner som du verkligen inte har en aning om. Jag lever inte i min egen ”bubbla” tvärtom så handlar det om att jag har respekt för Sverige och det svenska folket. Det finns ingen anledning för mig att säga upp mitt medborgarskap, en ganska löjlig kommentar tycker jag. Jag har inte heller sagt att jag inte ska rösta, jag säger enbart att jag funderar på om det är rätt. Det är den här typen av kommentarer som gör mig orolig för hetsen runt just det här valet. Aggressivitet kommer man ingenstans med i slutändan.

      Tess M 2014-09-07 14:48:09
      Svara
  • Kommer du inte på ett annat skäl att rösta så gör det för att rösta bort SD!!!!!! Det är faktiskt det viktigaste med hela valet, "fel" regering kan jag leva med men rasistpacket ska bort!!!

    Johanna 2014-09-07 01:31:30
    Svara
  • Jag har dubbelt medborgarskap (Sverige och USA), och även om det var länge sedan jag bodde i USA, skulle det ALDRIG falla mig in att INTE ta tillvara på förmånen att rösta i båda länder. Det är ett enormt privilegium att ha möjligheten att rösta och vara delaktig i den demokratiska processen. Idag och historiskt har människor betalat med sitt liv för att uppleva demokrati. Att inte rösta är ett hån mot dem som inte har rättighet/möjlighet att rösta och har kämpar för ett demokratiskt samhälle.

    Tess_J_A 2014-09-07 00:38:57
    Svara
  • I Och med den kastrofala utvecklingen är London och uk borde du förstå hur viktiga SD är just nu. Uk har ju gått åt skogen och ukip växer hela tiden. Av en anledning. SD kommer bara växa och växa och sedan kommer alla svenskar börja tänka som britter, men då är det försent att rädda välfärden. Tyvärr räcker pengarna inte till allt och för mig är sjukvården viktigaste, prio 1 för mig. Det nästa är äldrevården och hjälpa de som är sjukskriva etc. Tråkigt nog är SD de enda som verkligen vill prioritera detta. Jag önskar alla partier ville storsatsa på detta.

    Hannah 2014-09-06 21:03:47
    Svara
  • Etiskt rätt?
    Att rösta emot rasism i landet din familj bor i, du bott i? Etiskt rätt ur ett globalt perspektiv, om du tycker att högervindarna i europa är obehagliga? Att inte rösta och samtidigt påstå sig tycka att det är fel att ett rasistiskt parti får makt i ett land där du kan påverka? Om du tycker att det är fel och är för allas lika värde i europa (och resten av världen för den delen) så kan inte jag förstå hur det kan vara etiskt fel. För att du inte bor här fysiskt? Jag förstår inte det argumentet faktiskt, det verkar mest likna en metadiskussion. Jag hoppas inte jag låter otrevlig men detta är ju jätteviktiga saker. Och om man då har en chans att påverka kanske man inte ska tänka "mitt land, ditt land" och därför inte rösta, utan att man vill att så många som möjligt ska leva i en tolerant värld och om man kan påverka, faktiskt göra det 🙂

    Isabelle 2014-09-06 19:04:16
    Svara
    • Svar på Isabelles kommentar.

      Hej Isabelle!

      Fast valet handlar väl inte enbart om att rösta mot SD? Det känns som om att det stormar så mycket runt just den punkten att allt annat har hamnat i skymundan?

      Tess M 2014-09-06 19:29:33
      Svara
  • Är man svensk medborgare så har man vissa rättigheter men man har även skyldigheter. En sådan skyldighet är att rösta i val. Om du inte tänker rösta förstår jag inte varför du inte byter medborgarskap.

    Anna 2014-09-06 15:45:15
    Svara
  • Du bloggar på en svensk webbplats, på svenska, för svenskar, så varför inte vara med och rösta här också.

    Frodo 2014-09-06 15:07:51
    Svara
  • Är du brittisk medborgare? Hade fått för mig att du inte var det? Om du inte är det måste du ju rösta, annars röstar du ju ingenstans!

    C. 2014-09-06 14:27:33
    Svara
  • Nej, rösta blankt tycker åtminstone inte jag är okey. Man kan inte bara säga att man inte är insatt. Behöver inte läsa på in i minsta detalj om varje parti men man kan iaf lägga några minuter av sitt liv åt att kolla runt lite. Som någon ovanstående säger, gör valkompassen, tar 15min och man kan läsa argument om varje fråga för/emot.
    http://www.dn.se/valet-2014/gor-dagens-nyheters-valkompass/

    Ross 2014-09-06 14:22:51
    Svara
  • Att rösta blankt gör ingen skillnad mer än att visa att man är allmänt missnöjd. Fair enough! Men att rösta emot ett rasistiskt parti med ett naziförflutet torde vara positivt för hela världen. För att visa att man inte vill att världen ska vara på väg mot en plats där man inte tolerar vissa. Så jag tycker att du ska rösta på något parti, bara det inte är sd. Har du läst den här artikeln? Viktigt att tänka på att grunden för det här partiet är av nazistisk karaktär: http://www.expressen.se/kronikorer/lars-lindstrom/lars-lindstrom-sd-har-kvar-skit-i-hornen/

    Och vi borde alla var vi än bor, om vi kan, ta tillfället i akt att göra något 🙂

    Isabelle 2014-09-06 13:19:31
    Svara
  • Rösta blankt! Jag tycker det är viktigt att alla som kan använder sin röst och en blank röst räknas också.

    Amanda 2014-09-06 10:56:55
    Svara
  • Tycker absolut också att du ska rösta (dock håller jag med många ovanstående att du inte borde rösta blankt, gör valkompassen på 15 min istället)! Jag bor utomlands sedan ett par år tillbaka men jag röstar ändå, just för att det är så himla viktigt. Jag tänker på min familj, vänner, ja alla som bor kvar i Sverige just nu..vi måste alla hjälpas åt att hindra SD:s framfart. Kram

    Maria 2014-09-06 10:17:02
    Svara
  • Tycker helt klart att du ska rösta (är också expat sedan flera år tillbaka) det är trots allt en rättighet som vi har (& som många har kämpat för oss kvinnor att få) och som jag tycker att vi ska värna om. Även om du inte bor i Sverige längre så har du ju familj och vänner som bor där och så länge du har medborgarskap tycker jag att man ska ta sitt ansvar. 🙂

    Jonna 2014-09-06 09:58:01
    Svara
  • Som alla andra skrivit, rösta! Förstår vad du säger, du inte tror att du kommer bo i Sverige. Men, din familj bor där nu, du kan hindra SD att få mer makt vilket i sin tur påverkar hur andra länder ser Sverige och att det inte är ok med den rasismen som de sprider, du är dessutom själv invandrare (visserligen antar jag att du är brittisk medborgare nu?) men du var invandrare i början, dessutom bor du i ett EU land och blir påverkad av andra länders regler, länder som Sverige. Sedan en sista grej, alla har inte rätt att rösta, trots 2014, tycker man ska använda den rätten och visa vad demokrati är.

    Emma 2014-09-05 23:47:42
    Svara
  • Rösta!!! Ta aldrig vår demokrati för givet och snälla bidra till en bättre utveckling för sverige för just som du själv ser är det på väg åt helt felt håll. Visa din sympati för andra människor även fast du inte bor i sverige. Kasta inte bort din röst den är värd så mycket. Vi måste alla ta ansvar här i världen för att skapa förbättringar, ignorera inte något så vackert som en röst i ett än så länge demokratiskt land!!!

    elsa 2014-09-05 22:29:43 http://hesses.blogg.se
    Svara
  • Rösta rösta rösta!! Jätteviktigt nu med SDs framfart! puss

    H 2014-09-05 22:26:59
    Svara
  • Rösta!!! Ta aldrig vår demokrati för givet och snälla bidra till en bättre utveckling för sverige för just som du själv ser är det på väg åt helt felt håll. Visa din sympati för andra människor även fast du inte bor i sverige. Kasta inte bort din röst den är värd så mycket. Vi måste alla ta ansvar här i världen för att skapa förbättringar, ignorera inte något så vackert som en röst i ett än så länge demokratiskt land!!!

    Love from BCN

    http://hesses.blogg.se

    elsa 2014-09-05 22:26:05 http://hesses.blogg.se
    Svara
  • Förstår inte alls rådet att rösta blankt. Då kan man lika gärna låta bli, eftersom man inte tagit ställning alls. Jag har alltid röstat, fast jag också bott utomlands länge. Sverige är mitt ursprungsland, och så länge jag är svensk medborgare, är det mitt ansvar att rösta i Sverige. Jag är helt säker på att du ändå vet om du är mer röd eller mer blå, och att taktikrösta, som någon beskrev, på t.ex. Fi är det absolut bästa du kan göra, både för att stärka demokratin, och för att påverka ett land inom EU, även om du inte bor i just det EU-landet nu. Håller också med om att man bör rösta, eftersom annars påverkar du ju inte valet vare sig i Sverige eller i UK.

    Hoppas att du kommer fram till något som känns vettigt för dig.

    T 2014-09-05 21:57:20
    Svara
  • En blank röst är INTE mot SD, som någon sa. En blank röst räknas inte in i procentfördelningen.

    Tess, jag förstår hur du tänker men just nu, när rasistiska och fascistiska partier marscherar framåt, måste vi använda allt vi har för att stoppa dom. En av grejerna vi har är din röst. Spelar egentligen ingen roll om det är rött eller blått, din röst kommer ändå minska risken att SD kommer in. Vore det ett "vanligt" val utan rasisthotet skulle jag förstå om du inte ville rösta.

    Sonja 2014-09-05 21:47:48
    Svara
  • Hej Tess! Jag måste bara få säga att snälla rösta inte blankt använd din röst! Som du säger så kan du påverka framtiden för din familj i Sverige. Om du vill hjälpa till att sänka skeppet för SD är det oerhört viktigt att du röstar på ett annat parti! Gå in på aftonbladet.se eller svt.se och gör en valkompass, det tar 15 minuter och sen kan du göra en grundat val och hjälpa din familj att slippa leva i ett land där SD är topp-tre största parti (vilket de blev i senaste opinionundersökningen nu förra veckan, blev riktigt rädd när jag hörde det). Man vet aldrig vart livet tar en, om tjugo år kanske du flyttar tillbaka i Sverige och nu har du chans att vara med och forma hur det kommer att se ut. Tänk om alla smarta människor med sunda åsikter som du gick och röstade på vad som helst annat än SD, kanske skulle de puttas ner rejält i procent! Så jag skulle vilja säga- gör din röst hörd för den Är värdefull och viktig! Tack din fantastiska blogg 🙂

    Evelina 2014-09-05 18:01:11
    Svara
  • Håller helt med ovanstående, rösta blankt. I slutändan räknas du som en svensk medborgare och när de mäter hur många som röstat så skiljs det sällan på vem som faktiskt bor i Sverige eller inte. Blir själv så irriterad på alla Engelsmän som inte röstar och tycker det är extremet viktigt att värna om demokratin, även vi som inte direkt bor i Sverige. Sen får vi inte glömma att som utlandssvenskar så påverkas vi även av vissa beslut även om de är få (som att vi inte får CSN om man bott utomlands i fem år). Lycka till och tack för bra blogg med!

    Tilly 2014-09-05 17:36:13
    Svara
  • Jag förstår hur du tänker, min moster har bott i England i över 20 år och jag tror inte hon har röstat i ett svenskt val på den tiden. Hon har nog som du känt att det inte påverkar henne. Men, det här valet är så viktigt eftersom det ser ut som att SD kommer bli det tredje största partiet och då tycker jag det är extra viktigt att använda sin rösträtt. Om du inte du röstar tar någon annan din röst. Även om du bor i London sen många år är du fortfarende svensk medborgare. Gör SVT:s eller Sveriges Radio valkompass för att se vilket parti du står närmast :).

    En annan grej med att rösta är också att du inte bara röstar för din egen skull. Även om du just nu inte har planer på att flytta tillbaka till Sverige kanske du gör det någon gång i framtiden – vilket Sverige vill du ha och leva i då?

    Louice 2014-09-05 17:34:03
    Svara
  • Sista dagen att rösta på svenska ambassaden är tisdag 9 September, jag ska sjäv rösta i morgon (öppet till 12) och jag tycker verkligen att du ska rösta. Blankt för att stärka demokratin, men om du vill rösta bort SD så måste du såklart lägga din röst någonstans. Jag har faktiskt bett min familj och nära vänner att lista om va de tycker är viktigast kombinerat med att läsa på så gott det går. Min mamma hade en valid point, om du röstar för miljön i.e. Miljöpartiet så påverkar det i alla fall dig på lång sikt. Jag har fortfarande inte bestämt mig och det är enkelt att rösta ideologiskt med England som startpunkt och det ger ju en ganska vriden bild. x

    Jo 2014-09-05 17:07:24
    Svara
  • Jag tycker att du ska rösta på ett parti. Blanka röster räknas med ogiltiga röster och påverkar inte resultatet. För att ge legitimitet till en demokrati krävs enligt mig högt valdeltagande. Alla röstberättigade som inte röstar bidrar till lägre valdeltagande. Jag förstår varför du funderar på att avstå men det är ett demokratiskt beslut att svenska medborgare boende utomlands ska få vara med och påverka:-) Tack för en bra blogg!

    J 2014-09-05 16:48:02
    Svara
  • Jag tycker att du ska rösta, gör valkompassen på typ Aftonbladet för att avgöra vem du är närmast. Det är viktigt att rösta mot SD, och din röst ÄR viktig. Jag har läst någonstans att det bara var 435 röster som gjorde så att Miljöpartiet fick två mandat i Europaparlamentet istället för ett, så det är SÅ himla viktigt!

    Paula 2014-09-05 16:25:38 http://livehealthier.blogg.se
    Svara
  • Jag tycker också att du ska rösta, om du är oroad över SDs frammarsch så är det det enda du kan göra faktiskt.

    Men jag tycker absolut inte att du ska rösta blankt, eftersom det som BB säger inte hjälper till att ge SD mindre makt. Kanske moraliskt bättre att rösta blankt än att inte rösta, men att rösta blankt har inga praktiska konsekvenser med avseende på att minska SDs inflytande. Gör ett valtest, eller rösta på ett parti som du känner dig bekväm med utifrån vad du vet. Det finns många människor som bor i Sverige som inte heller är speciellt insatta, men du är säkert tillräckligt insatt i de olika partiernas generella politik, även om du inte är insatt i detaljfrågorna.

    På längre sikt, tänker du skaffa engelskt medborgarskap? Annars är ju rätten att rösta i Sverige den enda rösträtt du har på nationell nivå. Visst kan du rösta i lokal- och EU-val i Storbritannien, men om du vill agera för att motverka att högerextremistiska partier får mer inflytande i riksdag/parlament runtom i Europa måste du nog rösta i nationella val i alla fall något land.

    Caroline 2014-09-05 16:02:17
    Svara
  • Jag har bott utomlands i fyra år nu och jag poströstade för några veckor sedan! Vet inte när jag kommer tillbaka till Sverige men känner att alla röster som inte läggs på SD är värdefulla 🙂

    Johanna 2014-09-05 15:59:06 http://alltommalta.com/johanna
    Svara
  • Jag tycker också att du ska rösta. Alla länder påverkar varandra på något sätt i slutändan, så rösta för det du tycker är viktigt även om du inte bor här.
    Det är väl bara bra att kunna vara med och påverka på flera ställen!
    I alla fall en blank röst tycker jag du kan stoppa ner i lådan. 🙂

    carro 2014-09-05 15:42:16
    Svara
  • Nej Clara, du har tyvärr fel! Är ens mål att inte ge Sverigedemokraterna makt, så hjälper det ingenting alls att rösta blankt! Mandaten till riksdagen räknas ut utifrån hur många procent ett parti har fått i relation till andra partier. Blank-röster räknas alltså inte mot 4%-spärren! Vet man inte vad man vill rösta på, men inte vill ge SD så lite utrymme som möjligt, kan man istället tänka taktiskt på andra sätt. Tillexempel lägga sin röst på ett mindre parti som annars skulle åka ut ur riksdagen (=minska antalet tänkbara samarbetspartner för andra partier, så de slipper söka stöd hos SD), t.ex. Centern om man vill rösta på alliansen. Man kan också rösta för att få en majoritetsregering, så SD inte blir vågmästare, tillexempel genom att rösta på Feministiskt initiativ (som om de skulle komma in i riksdagen skulle ge det rödgrönrosa blocket klar majoritet och därmed beröva SD deras vågmästarroll). Så att rösta blankt är den absolut sämsta taktiska lösningen, efter att inte rösta alls! Eller så kan man göra någon av tidningarnas eller Sveriges radios valtest, tar ca 5 minuter, är ganska kul faktiskt, och ger en bra uppfattning om var man står politiskt.

    bb 2014-09-05 15:40:37
    Svara
    • Svar på bbs kommentar.

      Håller verkligen med. Visst, att rösta blankt är väl bättre än att inte rösta alls, men det stoppar inte SD från att få vågmästarrollen. Tycker det är lite av en skyldighet att iallafall ha ett hum om hur ens politiska åsikt är, så man kan rösta antingen rött eller blått för att få bort SD.

      Nathalie 2014-09-05 15:46:23
      Svara
  • Jag tycker absolut att du ska rösta. Jag bor sedan en tid i Mellanöstern och mina vänner och pojkvän kommer från länder som Syrien och Gulf-staterna där demokrati inte finns på kartan, eller vars släktingar är tvungna att rösta på en förkryssad politiker eller bli fängslade… Det känns faktiskt mer angeläget än någonsin att rösta, om inte annat bara för att det är ett privilegium och viktigt att se till så att Sverige fortsätter vara ett bra land att bo i, och för att påverka så att den politik som man anser kommer göra Sverige ännu bättre får den möjligheten. Jag röstade på ambassaden igår och det kändes kanon! 🙂

    L 2014-09-05 15:39:34
    Svara
  • Jag tycker att det ar jatteviktigt att rosta aven om jag inte bor i Sverige. For i slutandan sa vet jag var jag star rent politiskt, sa jag vet vilket block jag anser for den basta och mest humana politiken – sen vilket faktiskt parti det blir bestammer jag genom att prata med familj och vanner. Och en rost pa ett etablerat parti, ar en rost mot SD och andra hogerextrema partier – och dar har vi alla ett ansvar.
    Dessutom finns det en anledning till att man som utlandsvensk inte far rosta i landsting -och kommunval – det ar for de personer som faktiskt blir direkt paverkade av dessa styren, medan den nationella politiken faktiskt paverkar den internationella politiken som i sin tur paverkar dig oavsett om du bor i Sverige, England eller Thailand.

    Dessutom kanner jag att som kvinna blir det extra viktigt att rosta i och med att det ar ett privilegium valdigt manga kvinnor inte har, och jag kanner att den kampen kvinnor har fort i tidigare generationer, inte ska vara for intet.

    Sara 2014-09-05 15:39:18
    Svara
  • Jag tycker du ska rösta! Tänk att det som händer i Sverige politiskt också faktiskt påverkar dig, i och med en ökat globalisering, EU-medlemskap, och så vidare. Sverige är inte heller ett så bra land som det faktiskt är automatiskt, utan jag tror att man alltid måste arbeta mot främlingsfientlighet, kvinnohat och liknande. Se på Grekland tillexempel, där ett nazist-parti har kommit in i parlamentet, antagligen på grund av folkets missnöje efter finanskrisen. Att rösta är en väldigt liten ansträngning vart fjärde år som är det allra mest effektiva för att motverka fanatism och främja demokrati.

    Dessutom så är du ju faktiskt svensk medborgare oavsett att du bor i England nu och att rösta är ju ett priviligie som väldigt många människor på jorden tråkigt nog inte har. Se det inte som att "du inte borde lägga dig i Sverige", utan tänkt att du har haft den fantastiska turen att få födas i ett land där vi har rätten att uttrycka vår röst och fira den möjligheten genom att rösta!

    bb 2014-09-05 15:25:11
    Svara
  • Jag forstar hur du kanner men jag ser det sa har, jag rostar for att jag har chansen och aven fast jag kanske vet "mindre" om Sveriges egentliga politik eftersom jag inte har bott dar pa valdigt lange sa tar jag reda pa sa mycket jag kan som utomstaende genom sociiala medier, partiernas egna hemsidor for att kunna ge en rost som kanns rattvis bade mot Sverige och mot mig sjalv.Det ar "enklare" nu pga av natet och all dess information. Summan ar att jag ar stolt over att ha en san chans att kunna paverka i tva lander och att inte rosta paverkar mer Sverige negativt enligt mig. Jag kan ocksa tycka att vi utomlandsboende ar viktiga eftersom vi aven besitter en objektivitet. Det har kanske inte hjalper dig att bestamma dig men oavsett vad du gor sa ska det kannas ratt for dig. Kram/Sarah

    Sarah 2014-09-05 15:19:37
    Svara
  • Säg upp ditt medborgarskap då? Eller rösta blankt så är det iaf en röst mot högervindarna!

    Mick 2014-09-05 15:17:53
    Svara
    • Svar på Micks kommentar.

      Men varför skulle man säga upp sitt medborgarskap för sitt hemland, om man inte måste pga av det nya landets regler angående medborgarskap? Det skulle åtminstone jag aldrig göra. Tio år från har jag bott utanför Sverige men det skulle aldrig falla mig in.

      Annica 2014-09-06 11:24:30
      Svara
  • Hej Tess! Jag tycker att du ska rösta blankt!!! Varje röst som är mot Scerigedemokraterna är viktig. Just det faktum att så få röstar ger dem ännu mer procent än vad som faktiskt stämmer med befolkningens åsikter. Allas röster är viktiga!!! Även de blanka.

    Clara 2014-09-05 15:15:34
    Svara

senaste från Mode

Tess Montgomerys webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Josefin Dahlberg
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Vanja Wikström
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Home
34 kvadrat
Hälsa
Foodjunkie
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Dasha Girine
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Linn Herbertsson
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Makeup by Lina
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Elin Johansson
Hälsa
Ida Warg
Hälsa
Träningsglädje
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Fanny Ekstrand
Man
Niklas Berglind
Mode
Chrystelle Eriksberger