Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

My Christmas Favs

SE ALLT

Äta rätt för träning?

Jag tror att all min träning har kommit i kapp mig ordentligt nu. Hela den här veckan har jag känt mig helt oengagerad, matt i hela kroppen, på lite halvdåligt humör och har zonat ut när jag har fått chansen.

Det är kanske inte så konstigt när jag har gått från 0-100 direkt, eller inte riktigt, för jag tränade mycket yoga innan. Men kanske 50 – 100 i alla fall. Det är en helt annan typ av träning än vad jag har gjort tidigare. Det var kanske inte så smart att ta en double under workshop (hopprep, men två gånger på ett hopp) efter min vanliga klass i dag heller. Men nu kan jag i alla fall göra ett par på raken så jag är nöjd.

Jag tror att det kommer att vara bra för mig att åka till Sverige och vila kroppen lite. Två gånger tänkte vi gå på ett crossfitgym i Stockholm under de 10 dagarna vi är hemma. Istället för 3 gånger i veckan som jag går just nu.

Jag tror visserligen att jag kanske inte äter rätt heller. Jag har inte tränat så här intensivt på många många år, så det kan ju vara att jag inte får i mig tillräckligt mycket för att hålla ångan uppe? Så här ser en typisk matdag ut för mig;

Det blir gröt med hallon, nötter och linfrön på morgonen.

Lunchen är ofta antingen sushi eller 2 hårdkokta ägg på ryveta och en avokado. På helgerna blir det bacon, ägg och korv. Det vill säga ”english breakfast”, något som jag inte har gillat innan, men nu är jag hungrig hela tiden och tycker helt plötsligt att det är jättegott.

Middagar kör vi allt från köttbit och sallad till stekt seabass, kyckling eller köttbullar.

Så slänger jag in lite bananer, riskakor med jordnötssmör och bounce balls under dagen.

Men det kanske inte är tillräckligt ändå? Det där med proteinpulver känns lite sådär, så om jag behöver börja med mer protein så tror jag att jag föredrar att göra en smoothie med hemp protein istället.

Jag tar även en multivitamin och fish oil.

Hur gör ni som tränar mycket? Pulver eller mer matfokus?

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
10kommentarer
  • Knäck ett ägg I gröten när den kokat klart o rör runt tills det "kokats" (ca 15 sek)
    Supergott I promise!! 😀
    Kram

    Ellen 2014-06-19 23:49:29
    Svara
  • In my opinion, you def do NOT need to complement with protein powder considering how you eat and train right now.
    Firstly, you "only" work out three times a week. Secondly, you eat very little. If you're worried about not getting enough protein, why don't you just throw in two more eggs to eat? A handful of nuts is a great snack between meals to keep you filled with good quality protein and fat. It'll give you more calories, too, so you don't have to worry your new training will cause you to lose weight.

    Hanna Westermark 2014-06-17 09:42:32
    Svara
  • Det första jag kommer att tänka på är att både frukost och lunch ser väldigt kalorisnålt ut (iaf ryveta+ägg-varianten)! Skulle satsa på sallad/soppa till lunch om du villa ha ngt lättare, samt ett "ordentligt" mellanmål av typ smoothie eller smörgås innan träningen. Såpass hård träning som du verkar ägna dig åt bränner MINST 600-700/pass kcal även om man är en petit tjej – energi som behöver ersättas för att bygga starka muskler och hålla orken uppe. Generellt är det lätt att man snarare äter MINDRE kalorier under träningssäsongen för att det känns mer "hälsosamt" vilket ju blir väldigt bakvänt… Mig veterligen har ingen kunnat visa positiva träningsresultat genom att lägga till proteinpulver till en redan varierad vardagskost, möjligen kan det fylla en funktion när man deffar (vilket jag hoppas ingen "normaltränande" person sysslar med). Lycka till! 🙂

    Hanna 2014-06-16 15:39:54
    Svara
  • Bra att du lyfter frågan om proteinpulver, Tess! Det har tyvärr blivit en jätteindustri och människor tror att man behöver proteinpulver och andra tillskott bara för att man börjar träna ett par gånger i veckan. Min man är elitidrottare och i de svenska idrottslandslagen är dessa tillskott bannlysta. Dessa idrottare tränar 40-50 h/veckan och de flesta skulle aldrig få för sig att äta något annat än mat. Kemiskt framställda tillskott är inte bara onödiga för kroppen, om man äter vanlig mat, utan de är direkt farliga ur hälsosynpunkt. Vi vet inte hur de påverkar på lång sikt, så det är inte bara ur dopingssynpunkt som produkterna är farliga. Och ja, över 90 % av märkena som säljs på t.ex. Gymgrossisten använder sig av dopingklassade ämnen, även om de är i små doser och sällan visar ett positiv utslag på testerna för amatörer (däremot på VM och OS).

    CC 2014-06-16 09:29:58
    Svara
  • Det låter som du behöver få i dig lite mer "ordentlig mat" snarare än kosttillskott. Med mer "ordentlig mat" menar jag att du kan satsa på att äta mer både till frukost och lunch och inte förlita dig lika mycket på mellanmålen. Prova t.ex. att ha i ett ägg i frukostgröten (koka den nästan klar, knäck i ett ägg, rör om, koka lite till – ät! supergott och nyttigt, smakar inte ägg!) och ät ett riktigt mål mat ist för ägg och knäckebröd (låter mer som ett mellanmål när man tränar så hårt som du beskriver) till lunch de dagar du tränar. Om det sen inte skulle vara tillräckligt att äta mer mat kan du t.ex. addera proteinpulver. Hoppas det löser sig för dig och att du får energin tillbaks snart!

    Jeanette 2014-06-15 18:17:51
    Svara
  • Ät lite "proats" (protein oats) till frukost 😉 Jag brukar blanda i en halv skopa proteinpulver i min gröt (precis innan den kokat färdigt) eller så tar jag 1dl havregryn, 2dl vatten blandat med en äggvita, lite riven zucchini (kanske 2cm) och lite vaniljextrakt och kokar ihop. Blir jättegott, man känner inte av smaken av zucchinin och får lite extra grönt i sig också 🙂

    Maria 2014-06-15 12:40:46 http://morningtear.wordpress.com
    Svara
  • Tess, när du kommer till Sverige får du köpa kvarg, det är det som gäller här nu! 🙂 Tydligen innehåller det mycket protein och man får käka hur mycket som helst, och jag tycker det är ganska mättande och gott om man blandar med blåbär. Kram Ulrika

    17doors 2014-06-15 11:57:25 http://seventeendoors.blogspot.se
    Svara
  • Håller med kommentaren ovan! Protein pulver i gröten gör susen! Det är inte heller fel att dricka en protien shake efter ett hårt pass – finns många som är anpassade för kvinnor. Man kanske tror att man helt plötsligt ska bli biffig och bulka när man dricker protein men det är det verkligen inte. Diet whey blandat med almonf Milk brukar jag dricka efter ett pass!

    Sara 2014-06-15 00:59:29
    Svara
  • Om du drar i proteinpulver i gröten så har du en stadig frukost och det fyller kanske "luckan" med extra protein som du behöver. Börja lägga till lite i taget så hittar du rätt nivå för dej.

    Johanna 2014-06-14 23:35:53
    Svara
  • När jag gick ner mina gravidkilon med Mamma fitness och Olga Rönnberg var det skitviktigt att äta rätt. Jag tränade två gånger om dagen, inte alls i klass med crossfit, men mycket för mig som var helt otränad sen några år tillbaka. Hennes råd var 1-1,5 gr protein per kilo kroppsvikt och dag vid så tung träning. Kolhydrater på morgonen och fett på kvällen, mer kolhydrater om man tränade hårt på kvällen eller ammade. Jag fördelade proteinerna på alla mål och åt ca 2000 kcal varje dag (obs att jag är typ dubbelt så stor som du, 175 cm och har stl S när jag väger 70 kg = stor tjej). Jag orkade supermycket! Sprang efter två blöjbarn, skötte hushåll och tränade hårt.
    Det Olga skulle sagt om hon såg din lista är att du måste trycka in mer protein till frukost. Ett helt ägg och en äggvita brukar jag äta. Kanske räcker det med ett ägg för dig? Jag brukar äta lite protein till mellis också, typ några bitar 10%ig ost. Lycka till!

    Hanna 2014-06-14 22:41:19
    Svara

senaste från Mode

Tess Montgomerys webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Mode
Mathilda Weihager
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Linn Herbertsson
Hälsa
Foodjunkie
Home
34 kvadrat
Mode
Petra Tungården
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Susanne Barnekow
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Paulina Forsberg
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Emma Danielsson
Man
Niklas Berglind