Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Current Obsessions

SE ALLT

Läsarfråga – Detox och Sötsug

Hej Tess!


Jag tänkte också börja detoxa denn vecka. Dagen bruckar börja bra och nyttig, men sedan, runt luch eller eftermiddagstiden crashar jag alltid. Jag börjar tänka: Äsch, jag börjar imorgon iställer, osv. Sen släpper jag kontroll totalt och går och köper massa onyttig mat, som jag ska äta ”en sista gång”.. Ja känner mig som en alkoholiker, men med mat, det är nästan läskigt.. Hur gör du för att stanna så disciplinerad? Vad gör du när sötsuget kommer? Hjälp!

Från Anna

Hej Anna!

Jag förstår precis vad du menar och har upplevt samma sak innan jag hittade en bra balans i min kost. För mig var problemet att jag inte åt tillräckligt mycket och att jag försökte dra ner på allting på en gång. Om det är socker du vill vänja dig av vid så är det en bra idé att ta det i etapper. Börja med att ha honung i tét, ät en söt frukt när sockerbehovet kommer, vindruvor och melon är båda lite sötare och stillar kroppens sockercravings i början. Därefter kan du testa att byta ut efterrätten mot en ostbricka eller en fruktsallad. Se till att ha ett substitut för allting som du är sugen på; varm choklad – en sötare örtté med honung, chokladkaka – rostade nötter (gör det själv hemma i ugnen, gott och nyttigt!) och en sötare frukt. Sen kan du vänja ner dig till mindre söta frukter, blommiga téer utan honung osv. Och tillslut hamna på oliver, grönsaker, ostar, nötter, frön och bär istället.

Anledningen till att du crashar tror jag beror på att du inte äter tillräckligt mycket och ofta, då hamnar kroppen i ”starvation mode” och du vill äta allt du ser eftersom du är så utsvulten. Man gör aldrig bra val när man är hungrig! Sätt upp ett matschema för dig själv, planera för mer mat än vad du vanligtvis skulle äta, men ta bort de sakerna du inte vill äta (socker, vete, pasta, potatis eller vad det nu är) och lägg på extra av de andra sakerna i stället. Planera 3 mål mat om dagen och minst två mellanmål. Däremellan är det bra om du har nötter att småtugga på om du är van vid att småäta. Du kommer absolut inte att gå hungrig på så sätt och efter några dagar kan du börja justera portionerna efter hur mycket du känner att du behöver. Det viktigaste är att inte försöka göra allting på en gång och ge hela processen lite tid.

Detta är anledningen till att jag gör min juicedetox sista veckan av min hälsomånad istället för den första. Vid det laget kommer min kropp att ha vant sig vid att inte få socker, vete eller alkohol och då blir det lättare för mig att hålla mitt blodsocker under kontroll.

Ta en titt uppe på grafen så ser du att de flesta vita kolhydraterna (socker, vitt bröd, pasta, potatis etc) gör att blodsockret går upp väldigt fort och sedan faller lika fort igen och då vill kroppen desperat ha en till sockerhit. Men om du däremot väljer att starta dagen med till exempel ägg så håller sig blodsockret uppe lite längre. Nu har tyvärr den här grafen klumpat ihop alla kolhydrater och jag håller inte riktigt med den jag skulle dela upp dem i långsamma och snabba kolhydrater istället. Långsamma kolhydrater hjälper dig att hålla dig mätt hela dagen, så de är bra att äta till frukost, tex gröt. På så sätt får du inte själva dippen innan lunch. En bra regel är att försöka äta kolhydrater i början på dagen och minska ner dem varje mål. Jag äter i princip aldrig ris, potatis eller pasta på kvällen, men däremot ibland till lunch om jag vet att jag har en hektisk eftermiddag.

Det är extremt svårt för hjärnan att vinna över magen om du är hungrig och det är för att hunger är en instinkt och självdiciplin är mer av en tanke. Så om du inte låter hungern bli för stark så ger du hjärnan en chans att vara med och bestämma helt enkelt.

Jag hoppas att du förstår hur jag menar och lycka till med detoxen!

kram

Tess

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
3kommentarer
  • Väldigt bra råd, Tess. Hade ätstörningar som tonåring och det var just den attityd som du beskriver som har gjort att jag mår så bra som jag gör idag. Du verkar ha en sund inställning till mat. Det är tyvärr inte ofta man ser det bland bloggande modeller… Du är en bra förebild för unga tjejer (o believe me, det finns inte många av dem bland dagens bloggare!) Keep up the good work
    /Malin

    Malin 2013-01-18 16:23:27
    Svara
  • Tusen tack för svaret Tess, jag blev super glad och motiverad igen! Känner du nàgongàng för att byta yrket sà tycker jag verkligen att du ska bli kostràdgivare: Dina tipps känns väldigt vettiga och ärliga. Dessutom är det mycket trovärdigt för att du följer dina ràd själv! Day one, check!
    Tack igen (ska berätta hur det har gàt om ett par veckor) 🙂
    Kram Anna

    Anna 2013-01-17 21:50:32
    Svara
    • Svar på Annas kommentar.

      Hej Anna! Jag tänkte bara tipsa om en grej som har funkat för mitt sötsug. Istället för oboy eller varm choklad som innehåller mycker socker kan man köpa havredryck med chokladsmak och så värmer man på det. Förvänta dig dock inte att det ska smaka exakt som oboy men jag gillar ändå smaken. Sen kan man ta lite nötter till det 🙂 / Frida

      Frida 2013-01-18 17:49:44
      Svara

senaste från Mode

Tess Montgomerys webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Home
Andrea Brodin
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Elin Johansson
Hälsa
Foodjunkie
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Susanne Barnekow
Mode
Paulina Forsberg
Mode
Petra Tungården
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Vanja Wikström
Mode
Fanny Ekstrand
Hälsa
Josefines Yoga
Man
Niklas Berglind
Mode
Chrystelle Eriksberger