Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Current Obsessions

SE ALLT

Hello 2013 – Hälsa

No more of this, Miss.

Jag tog en sovmorgon och har suttit fram till nu och skrivit upp listor och planer för 2013.

Det är bra att identifiera sina mål och vad vi behöver göra för att nå dem. Det är så lätt att bara leva för stunden, vilket är kul det med, men det är skönt att ha en större plan och veta att vi tar ett steg mot en framtid vi vill ha under tiden.

Först har jag fokuserat på hälsa, det har blivit mycket mat och alkohol under julen, så nu är det dax för en detox. Så under den närmaste månaden ska jag;

Inte dricka alkohol och låta kroppen avgifta sig lite. Alkohol innehåller mycket kalorier, så om man vill gå ner i vikt så är det väldigt bra att dra ner på alkoholen. Jag vill personligen inte gå ner i vikt, men jag vill göra min hy en tjänst och ge den en paus från alkohol så här i början av året.

– Hoppa över det vita sockret. Även socker är väldigt dåligt för huden och fruktansvärt dåligt för blodsockret. Så jag ska försöka undvika vanligt socker så gott det går under Januari. Däremot tänkte jag försöka baka lite med kokossockret som har ett lågt GI och se om det funkar. Annars har jag tidigare bakat med Manuka honung och det gick jättebra.

– Inte äta vete. Jag är lite känslig mot vete och min mage svullnar upp och min hy blir trist om jag äter för mycket av det. Så jag kommer att hoppa över vitt bröd, pasta och andra veteprodukter under den här månaden. Däremot får jag äta råg,havre, majs och korn, så det är ingen form av low carb diet jag tänker köra. Jag har flera andra typer av mjöl att baka med, så jag tänkte experimentera lite med dem. Jag äter hellre mycket nötter och frön och olika typer av nöt och rågmjöl än veteprodukter.

– Stor frukost, stor lunch och mindre middag + 2 mellanmål. Eftersom vi ofta tränar på kvällen så blir det sena middagar och jag har haft problem med att jag har gått och lagt mig för tätt inpå maten. Jag vill inte heller äta middag innan gymmet, så jag kommer att behöva göra om lite i mitt matschema och äta mer på dagen och mindre på kvällen helt enkelt. Jag är även en person vars blodsocker behöver mellanmål, så jag måste vara bättre på att äta nyttiga snacks.

– Gymmet 3-4 ggr i veckan. Efter att jag gick varje dag i nästan 10 dagar så känns 3-4 ggr i veckan inte så väldigt svårt att hålla. Det handlar oftast om tid när jag jobbar och så och om att jag lätt blir uttråkad. Men jag vet att om jag varierar mig och kör yoga en dag, zumba nästa, powerplate, tränar med Garth, springer osv så blir det en bra mix och i slutändan är det vad som är bäst för kroppen. Jag vill ha cardio, stretch och muskelträning varje vecka.

– 1 veckas detox. Jag har beställt hem den här mixern och så fort den har kommit tänker jag starta en juicedetox. Jag pratade lite om det tidigare och jag tänker bara gå på juice enbart under den första dagen och sedan introducera sallader, soppor och tillslut fisk under den veckan. Jag har aldrig gjort en detox förut, så det ska bli intressant att se hur jag mår under och efter. Garth råkade ha sönder vår gamla mixer, så fram till den nya kommer tänker jag följa alla de andra punkterna och kanske avsluta månaden med en detox.

– Gå och lägga mig innan midnatt. Jag är en nattuggla och har alltid varit, men jag vet hur mycket bättre jag mår om jag ligger i sängen innan midnatt. Stackars Garth går upp tidigt, så även han skulle må bra av att vi kom i säng lite tidigare, men det har även att göra med gym och mattider. Så hela rasket måste justeras. Jag sover 8-9 timmar per natt oavsett och det är bland det mesta jag kan göra för huden och stressnivåerna.

Under året vill jag bli starkare, tightare, få ännu bättre hud, starka naglar och hår, orka mer, vara piggare, må bättre och kanske även göra någon form av utmaning, som att springa ett lopp eller liknande.

Har ni några hälsomål? Om inte får ni jätte gärna hänga på de av mina som passar in på er, så kan vi peppa varandra!

Jag börjar nu och frukost idag består av grekisk yoghurt utan socker eller tillsatser och min hemgjorda granola, jag har filmat när jag gjorde den eftersom ni önskade det under ”önskevideobloggar”så jag ska klippa ihop filmen i veckan och lägga upp. (Jag har inte glömt bort vilka videobloggar ni önskade, så det kommer flera)

Jag kommer att tillåta mig själv kaffe under januari, förutom under detoxveckan, men jag har mandelmjölk i kaffet istället för vanlig mjölk. Jag behöver den där koppen på morgonen för att komma igång. Men bara en kaffe per dag. Vips, så var jag igång!

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
4kommentarer
  • Jag tycker att dina hälsomål låter väldigt realistiska och jag kommer också ha en hälsomånad. Jag har också som mål att ta 3 promenader i veckan för att få friskluft, sen byta det mot löpning när snön försvinner. Och mer cardio i min träning 🙂 känner mig taggad till tusen! Och hakar på detoxen i slutet av månaden 🙂

    Angelica 2013-01-04 15:40:30
    Svara
  • Har kommer forresten en lank till en 3 dagars detox – http://www.hungryforchange.tv/article/3-day-detox-plan

    Elin 2013-01-03 21:17:41
    Svara
  • Vilken bra plan! Jag fortsätter med mitt träningsmål sedan innan; att träna tre dagar i veckan på gymmet och allt över det är en bonus 🙂 I december har det blivit alldeles för mycket alkohol och onyttigheter så ska dra ned på det.

    Angelicas Closet 2013-01-03 19:40:35 http://www.angelicascloset.se
    Svara
  • Hej Tess!
    Din hälsoplan låter väldigt inspirerade!! Jag undrar om du inte kan lägga upp dina juice-detox recept som du kommer köra under detox-veckan? eller om du har några bra tips på smoothies eller liknade? vore väldigt kul att ta de av! 🙂
    MVH.

    gabriella 2013-01-02 17:43:29
    Svara

senaste från Mode

Tess Montgomerys webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Vanja Wikström
Home
34 kvadrat
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Elin Johansson
Mode
Petra Tungården
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Sandra Beijer
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Makeup by Lina
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Linn Herbertsson
Mode
Paulina Forsberg
Hälsa
Fannie Redman
Hälsa
Josefines Yoga
Man
Niklas Berglind
Mode
Chrystelle Eriksberger